Axxell
Utbildningskatalogen
Händelser
<<  Augusti 14  >>
 Må  Tis  Ons  Tor  Fre  Lö  Sö 
      1  2  3
  4  5  6  7  8  910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Axxell bloggar

No desc available

Nina Nordström 27 minuter långa dokumentärfilm "Fregan fröjd eller mitt liv på den gröna soffan" visas på FST5 måndagen den 13.3.2011 kl.21.50. I dokumentären får vi följa med Nina när hon flyttar in i ett kollektiv med målet att konsumera mindre och leva endast på det som butikerna slänger bort. Det är en personlig film där hon utmanar sig själv. Nina gjorde filmen som sitt slutarbete vid dokumentärfilmslinjen vid axxell city. Det är nypremiär för filmen på tv. En 24 minuters version visades 2009 som en del i "Rådok". Det här är första gången som dokumentären visas i sin fulla orginal längd.

 

Filmfestivalen Vera i Mariehamn närmar sig med stormsteg. Axxell City kommer i år att i samarbete med Jakobsbergsfolkhögskola från Sverige att dra en medieverkstad under festival veckan den 15-19.3. Resultatet kan man se dagligen under vecka 11 på www.medieverkstaden.net.

De som deltar i medieverkstaden kommer att få arbeta med att göra reportage i ord, bild och video samt arbeta med korta dokumentärfilmsprojekt. Projekten görs i grupper så att alla kommer deltagare kommer att ha möjlighet att pröva på alla medieformer. Deltagarna består av studernade från Axxell City i Helsingfors, Elever från Jakobsbergsfolkhögskola i Sverige och intresserade åländska förmågor.

Det finns möjlighet för 9 utomstående medieintresserade personer att delta i medieverkstaden. Intresset har varit ganska stort men ännu finns det ett få tal platser kvar. Vill du delta i verkstaden som är avgiftsfri så kan du ta kontakt med harald.antskog@axxell.fi

Från Jakobsbergsfolkhögskola kommer 16 elever och 2 lärare från deras reportagelinje. Reportagelinjen är specialiserade på skrivna reportage. 16 studerande och tre lärare från Axxell Citys medieteknik- och dokumentärfilmslinjer kommer att delta. Dessutom kommer hela Axxell Citys datasal att flyttas till Mariehamn för att medieverkstaden skall kunna genomföras. Förutom datorer tas det med kamera och ljudutrustning.

För mera information om medieverkstaden och för att följa med det händer i Mariehamn under vecka 11 hittar du här.

Fredagen den 19 november 2010. Klockan är knappt elva på förmiddagen. Mari, Max och Timo som studerar andra året på dokumentärfilmslinjen vid axxell city och jag har hunnit ta morgon flyget från Helsingfors till Amsterdam, plockat ut våra gästpass och checkat in på hotellet. Dagen har knappt börjat. Framför oss ligger IDFA en av Europas om inte världens viktigaste dokumentärfilmsfestivaler. För Mari, Max och Timo är det IDFAcademy som gäller. IDFAcademy är ett program med föreläsningar och rundabordet diskussioner som riktar sig till filmstuderande och unga filmmakare.

Själv försöker jag plocka upp trender, se nya filmer, lyssna på debatter och träffa människor. Ta pulsen på den internationella dokumentärfilmvärlden 2010 helt enkelt. IDFA betyder inspiration både för mig och mina elever. Den första dagen är lite trevande och försiktig men innan kvällen är vi alla varma i kläderna och utbyter ivrigt planer för de närmaste dagarna med varandra. Eftersom festivalen besöks av några tusen människor som är aktiva i branschen så gäller det att vara ute i god tid för att få biljetter till de filmer man vill se. Ofta får man inte biljetter till de filmer man tänkt sig och då får man helt enkelt se något annat. Det är tur att de också ordnar någonting som de kallar för "industry screenings" ditt vi som har ett gästpass inte behöver biljetter.

Katalogen innehåller ca 350 dokumentärfilmer från hela världen. Festivalen pågår i tio dagar men jag stannar halva den tiden medan Mari, Max och Timo stannar till slutet. På fem dagar hinner man se mellan 15-20 filmer. Sen skall man klämma in lite sidoprogram också som föreläsningar, talkshows och dylikt. Trots att jag besökt Amsterdam och festivalen ett flertal gånger så blir det sällan någon tid över för att turista. Det är dokumentärfilm som gäller för hela slanten. Det är därför vi är här.

Att det finns mycket problem i vår värld blir snabbt klart. Många filmer handlar om orättvisor, vårt klimat och krig. Därför är det trevligt när man någon gång nu och då får se någonting med glimten i ögat. Finland är mycket närvarande på årets upplaga av IDFA eftersom Pirkko Honkasalo är hedersgäst. Hennes filmer visas i retrospektiv. Hon har en ”masterclass” och hon har valt ut 10 favoritfilmer som visas i ett special program.

Diskussionsforum och föreläsningar ordnas dagligen utgående ifrån teman som finns i de dokumentärfilmer som visas på festivalen. Eftersom IDFA är en mötesplats mellan regissörer, producenter, distributörer och inköpare från europeiska tv-bolag så är många regissörer på plats för att svara på frågor efter filmvisningarna. Ibland är till och med filmernas huvudpersoner eller andra experter närvarande.

På IDFA inser man att intresset för historier från det verkliga livet är stort ute i världen. Trots det märker man att de ekonomiska realiteterna gör sig påminda. Tv-bolagen har mindre pengar att röra sig med och de statliga understöden minskar. Tv är inte längre den enda möjligheten att nå en publik utan internet distribution och mikrofinansiering blir vanligare. Inte eller formen är helig utan på internet kan man skapa andra dokumentära upplevelser som både är interaktiva och en blandning mellan multimedia och traditionell dokumentärfilm.Det finns ett behov och intresse för dokumentärfilmen även i framtiden. Tekniken gör det dock möjligt att skapa andra former av dokumentärt berättande än bara den traditionella filmen. Här hittar du ett exempel som är finansierat av ”the national filmborad of Canada”: http://highrise.nfb.ca/tag/out-my-window/

Medan jag sitter och reflekterar över vad jag tagit till mig under IDFA 2010 i ett kallt och snötäckt Finland håller Mari, Max och Timo i skrivande stund fortfarande på att springa mellan filmer och föreläsningar på IDFA.

När man kommer hem från en filmfestival så vill alla höra om de filmer man sett. Som alltid så handlar film om tycke och smak men här under hittar du en lista på filmer som på något sätt har fått mig att reflektera. Ibland är det innehållet som tilltalar ibland formen. Har länkat till synopsis eller trailers så du kan utforska dem på egen hand. Lite längre ner hittar du länkar till föreläsningar från årets IDFA och länkar till IDFA-Tv.

Mina favoriter från IDFA 2010:

 ”How to start your own country”

Synopsis: http://www.idfa.nl/industry/tags/project.aspx?id=FBA5E522-0ECF-4F82-B182-311777000658

Into eternity”

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=qoyKe-HxmFk

Blood in the mobile”

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=wQhlLuBwOtE&feature=related

Cool it”

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=GC4vGn6VtN4

Holy wars”

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=KV4z-5s5Mg8

Länkar:

Här hittar du länkar till masteclasser, talkshows och dokumentärfilmer som är relaterade till IDFA:

Länk till Masterclass med Pirjo Honkasalo, IDFA 2010: http://www.idfa.nl/industry/idfa-tv/idfa-2010/on-demand/masterclass-pirjo-honkasalo.aspx

Länk till Masterclass med Leonard Retel Heimrich, IDFA 2010: http://www.idfa.nl/industr/idfa-tv/idfa-2010/on-demand/masterclass-leonard-retel-helmrich.aspx

Du hittar mera föreläsningar och IDFA talkshows här: http://www.idfa.nl/industry/idfa-tv/idfa-2010/on-demand.aspx

Annat IDFA relaterat videomaterial inklusive dokumentärer hittar du här: http://www.idfa.nl/industry/idfa-tv.aspx



Det är med glädje som jag får nöjet att gratulera en tidigare Axxell City dokumentärfilmsstuderande och en tidigare kollega till andra priset i den inhemska klassen under kortfilmfestivalen i Tammefors förra veckan. Oskar Forstén och Arthur Franck vann special priset för sin 12 minuter korta dokumentär "ruuhka" (Traffic jam).  Här under kan du läsa motiveringen till priset.

NATIONAL COMPETITION | KOTIMAINEN KILPAILU

Members of the National Jury / Kotimaisen kilpailun tuomaristo

Kaarina Hazard, Heikki Jokinen, Sirkka Möller (Germany, Saksa)

Under 30 minutes | Alle 30-minuuttiset

Special Prize | Erikoispalkinto

1 500 e (Kodak)


RUUHKA | TRAFFIC JAM

Directors: Arthur Franck, Oskar Forstén

Finland | Suomi
2009 | Documentary | 12 min

A fragment of the daily lives of two people in the city gives us their full portrait. The directors are using the short form to tell what is necessary – and not more.

Välähdykset kahden kaupunkilaisen arjesta piirtävät heistä täyden kuvan. Ohjaajat käyttävät lyhyttä muotoa kertoakseen vain välttämättömän – eikä muuta.

Länk till Oskars och Arhturs produktionsbolag där man bland annat kan se en trailer på filmen : www.4krs.com/

 

 

Mari Pasula som studerar dokumentärfilm på Axxell City och undertecknad var med i juryn för ungdomsfilmtävlingen, Ung Vera, vid filmfestivalen Vera 2010 i Mariehamn i början på mars månad. Här följer länkar till artiklar som skrevs i lokalpressen samt ett radioinslag.

Tidningen Åland:

http://www.tidningen.aland.net/article.con?iPage=1&id=21499

Nya Åland:

http://www.nyan.ax/kultur_noje/?news_id=51252

Ålandsradio och tv:

http://www.radiotv.ax/files/kulturen_ung_vera_080310.mp3

 

Här kan ni se en videorapport från den första dagen på kort-och dokumentärfilmsfestivalen Vera i Mariehamn. Reportaget är gjort av Mari Pasula och Timo Haapaniemi som studerar dokumentärfilm på Axxell City.

Första veckan i mars 2010 flyttar medieutbildningen vid Axxell City tillfälligt till Mariehamn på Åland för en vecka. Den årligen återkommande kort- och dokumentärfilmsfestivalen Vera i Mariehamn står för värdskapet för ett dokumentärfilmsmaraton där vi ansvarar för handledning och tekniskt stöd. År 2009 gjorde vi vårt första försök och resultatet blev då två korta dokumentärfilmer som producerades under ett par dagar.

Det är mycket att fundera på när man skall packa med sig tekniken. Två kompletta datorer med editeringsprogram och externa hårdskivor skall med. Tre uppsättningar med kamerateknik, stativ, mikrofoner och tilläggsutrustning skall packas ned. Ett tio-tal studerande skall informeras, resor bokas och kordineras för att inte tala om övernattningen. De tidigare studerande vars filmer är med i programmet skall informeras och i det här fallet kommer regissörerna till de tre filmer som är med i programmet att delta. Mycket hjälp har kommit från filmfestivalen Veras sida. Per-Ove Högnäs har bokat övernattning och fixat med sponsorering av resor till Mariehamn.

 Väl på plats är planen att våra andra års studerande Rasmus Blomqvist och Daniel Rosenlund skall stå till tjänst som handledare under inspelningen och klippet. Undertecknad skall dra en introduktion i dramaturgi, ge projektramar och fungerar som producent. Medieteknikläraren Micke Aaltonen ansvarar för tekniken från skolans sida och medieteknik studerande finns till för att hjälpa till vid inspelning och klipp. De som studerar på dokumentärfilmslinjens grundkurs kommer att göra reportage från festivalen tillsammans med sina medietekniska kolleger. Inslagen kommer att läggas ut på internet så att ni där hemma kan följa med vad som händer under filmfestivalen.
Axxell City
har också tre produktioner med i årets program. Det handlar om två dokumentärfilmer och en fiktiv produktion. ”Fregan fröjd eller mitt liv på den gröna soffan” har näst intill kultstatus i vissa kretsar. Nina Nordströms slutarbete är en dokumentärfilm där hon flyttar in i ett kollektiv där hon utgår ifrån att endast äta det som butikerna slänger bort. Varje år slänger butikerna bort tonvis med bra mat bara för att bäst före datumet har gått ut. Det är ett enormt slöseri med kurrant vara. Det visar sig dock inte vara helt enkelt att leva på det här sättet och livet i kollektivet sätter sina spår.

 ”Tysta vågor” är en dokumentärfilm som utspelar sig i den Åländska skärgården där fiskaren Kaj Lundberg har följt med utvecklingen i östersjön under tre årtionden. Anton Häggmans poetiska skildring av ett personligt öde och dramat som utspelar sig under vattenytan ger tittaren en tankeställare. Det finns inte många fiskare ute i skärgården som längre kan leva endast på fisket och utan fisk är det svårt att överleva ute på kobbarna.
Nils-Erik Ekblom
som tidigare gjort sig känd med dokumentären ”Mardröm” fortsätter att utforska psykets baksida och den subjektiva upplevelsen av verkligheten i spelfilmen ”the ruined eye”. Kenneth Klaile som spelar huvudrollen i filmen var Vera aktuell med filmen ”Kärlekens martyrer” för ett par år sedan.

För den som vill veta vad som händer under filmfestivalen Vera utan att vara på plats kan hålla ett öga på min blogg från och med onsdagen den 3 mars.
www.axxell.fi/bloggar/haraldantskog .

Länk till festivalens hemsidor http://www.vera.aland.com

 

Johannes Östergård som har ett förflutet vid reportagelinjen på Axxell City eller Cityfolkhögskolan som vi hette på den tiden, reste för något år sedan tillsammans med Nina Ijäs runt omkring i Australien. Resultatet blev en tv-serie om äventyret. Nu är de tillbaka och reser i 6 delar runt i Japan. ”Big in Japan” har seriestart torsdagen den 18 februari 2010 på FST5 på bästa tittar tid klockan 20.30. Johannes var aktuell med dokumentären ”Vinyl Jam” i höstas. Till vardags studerar han dokumentärfilm i Tyskland. 


 


 

 



”Min morgon” studion har ett liv också efter kl.8.30 på morgonen. De senaste två veckorna har mediestuderande vid Axxell City bemannat studion under dag tid då de lär sig att göra studioproduktioner. Alla får pröva på att stå bakom kameran, regissera och sköta andra arbetsuppgifter i studion. Dokumentärfilmsstuderande har i år möjlighet att vara med i flerkamerakursen men med en tyngdpunkt på innehållet. Under den kommande veckan skall det produceras fyra korta övningsprogram på ”riktigt”.

Studion som finns i kulturhuset G18s källarvåning har figurerat aktivt på tv sedan ”min morgon” startade i januari.  Nu drar mediestuderande vid Axxell City direkt nytta av både rekvisita och teknik genom samarbetet mellan skolan och produktionsbolaget City portal. Man arbetar alltså under riktiga studioomständigheter. Eftersom så mycket finns färdigt så kan man satsa mera på att lära sig själva produktionstekniken istället för att bygga upp studiomiljön. Detta gör själva utbildningen effektivare.

Varje morgon delas arbetsuppgifterna ut efter ett förutbestämt schema så att alla som vill skall kunna pröva på alla arbetsuppgifter som finns till förfogande. Någon skall regissera, andra står bakom kamerorna, det behövs en studiovärld, någon skall sköta ljudet och så skall bilderna granskas.  Jenny Nyroos som vanligtvis jobbar på Nordisk film och tv handleder. Det är viktigt att det finns professionell handledning till hands. Det är mycket att fundera på innan ett program kan sändas. Sedan gör man en live inspelning på band. Efteråt diskuteras vad som fungerade och vad man kan göra bättre. Sedan prövar man på nytt.

Själv har jag blivit inbjuden flera gånger som övningsgäst. Där sitter man och diskuterar allt från sitt eget namn, beatboxing och stekpannor. Det är inte alltid helt lätt att hålla sig för skratt men nu är dock leken förbi. Nästa vecka skall utomstående gäster bjudas in och ”riktiga” program har planerats. Varje program skall ha ett klart tema och två gäster. Inslagen ”lånar” man från ”min morgons” programbank.  Då skall allt fungera som en professionell studioproduktion. Programmen görs ”live on tape”. Det vill säga att man spelar in programmen som om de vore direktsändning men istället för att sändas ut i etern så bandar man dem. Hela kursen avslutas med att de färdiga programmen gås igenom och diskuteras. Allt för att man skall kunna lära sig så mycket som möjligt under de tre veckor som kursen pågår.

Det är 17 minusgrader och snöyra där vi står och huttrar i kön för att slippa in till Bio Rex. När man väl sluppit innanför dörrarna och lämnat sin ytterrock i garderoben så känns det hela genast bättre. Salen är välfylld, det är feststämning. Det är Helsingfors dokumentärfilmsfestivals nionde öppningsfest som jag har haft nöjet att bli inbjuden till.

Först blir det tal av både Leena Närenkangas och festivalens konstnärliga ledare Erkko Lyytinen. Ett pris delades ut till Kiti Luostarinen innan öppningsfilmen börjar snurra. ”Miesten Vuoro” är en mycket finsk dokumentär om finska män som öppnar sina själar i bastur runt om i landet. Det var en film som till en början innehöll sin beskärda del av humor men blir allt alvarligare i tonen ju längre in i dokumentären vi kom. Det blev stående ovationer och många av filmenspersongalleri radade upp sig för att ta emot en blomma och buga sin inför en entusiastisk publik. Sedan blev det att ta sig över till andra sidan av Mannerheimvägen för efterfesten på restaurang Virgin Oil. Här bjöds det på en mat bit och ett par glas vin. Atmosfären var god när husbandet ”Vallilan tango” stämde upp med finsk tango. Här blev det en del minglande innan jag beslöt mig för att dra mig tillbaka.

Onsdagen var den första festival dagen. Jag hade bestämt träff med våra studerande kl. 16.00. Vid 15-tiden ringde Erkko Lyytinen till mig och undrade om vi skulle vara intresserade av att träffa ett par Amerikanska filmmakare. En timme senare sitter jag om skolans dokumentärfilmsstuderande på Docpoints infokontor i glaspalatset och diskuterade dokumentärfilm med Samantha Buck och Jenny Maguire som under 6 år arbetat på en dokumentärfilm om en problemfamilj (”21 Below). Det blev ett kulturellt utbyte åt både hållen. De berättade om hur de arbetat och hur problematiken med att producera dokumentärfilm i USA. Det skulle visa sig att vi skulle komma att träffa dem flera gånger under festivalen.

Under torsdagen deltog vi i en föreläsning där fem finska dokumentärfilmsprojekt som sökte internationell finansiering ”pitchade” sina projekt till en panel med internationella producenter och distributörer. Det var intressant att höra hur filmmakarna framförde sina projekt och det var lika intressant att höra den feedback de fick från panelen. Det var många olika viljor som kom fram och varje representant tog fasta på olika saker. De berättade också vad de är ute efter och hur man kan närma sig dem om man har ett projekt på gång.

Fredag förmiddag ägnades åt att producenten för ”Burma VJ”, Lise-Lense Möller berättade om hur de finansierat och distribuerat filmen. ”Burma VJ” har vunnit många priser, bland annat IDFA och är Oscars nominerad. Här kom det fram hur svårt det är att finansiera en dokumentärfilm också en som har blivit så känd som ”Burma VJ”. ”Det här är vår största framgång någonsin och det är också den film som har drivit oss närmast konkurs” berättar hon. Hon påpekar att det har blivit svårare att finansiera dokumentärfilm med åren. Samtidigt berättar hon om hur viktigt det är att göra en bra distributionsplan för festivaler och att det var först efter att filmen vann pris under IDFA som det blev en film som alla tv-bolag ville ha.  Sedan tog John Webster över och berättade om svårigheterna med att producera dokumentärfilm för biografer i Finland samt hur viktigt det är att få rätt uppmärksamhet i medierna vid rätt tillfälle.

På lördag gick jag och tittade på ”21 below” som våra Amerikanska vänner producerat. Efter visningen satte vi oss ner och diskutera hur utmanade det är att göra dokumentärfilm i USA och hur de upplever dokumentärfilmsvärlden i Europa.

En stor del av söndagen ägnades åt en Masterclass med den franska dokumentärfilmaren Nicholas Phillibert. Föreläsningen hölls på konstindustriella högskolan i Arabia. Det var en ganska avslappnad föreläsning där Nicholas började med att avsäga sig alla titlar om att vara en mästare och så vidare. ”Jag är bara en filmmakare som gör den ena filmen efter det andra” sade han ödmjukt innan föreläsningen började. Sedan visade han delar av en handfull av sina filmer och varvade med anekdoter från sina år som dokumentärfilmare. Han berättade bland annat om hur viktigt det är för honom att veta så lite som möjligt om sitt ämne innan han börjar filma eftersom han vill upptäcka och närma sig filmen genom sina huvudpersoner. Han lär sig om ämnet medan han filmar. Han vill inte låsa sig i en färdig uppfattning om vad det är som kommer att hända.

Programmet under Docpoint var gedigert och dagarna fylldes med mycket av diskussioner med branschfolk och föreläsningar. Kvällarna fylldes i sin tur av filmvisningar.