VRCARE - Modernizing Healthcare Pedagogy with Virtual Reality for Interaction, Ethics, Stimulation and Sensory Training

VRCARE - Modernizing Healthcare Pedagogy with Virtual Reality for Interaction, Ethics, Stimulation and Sensory Training

01.09.2024

Projekttid

1.9.2024 – 31.7.2027

Projektfinansiering

Erasmus+ KA220 projektfinansiering via Europeiska Kommissionen och Utbildningsstyrelsen

Projekt partners

Axxell (koordinator), SOSU Ostjylland (Danmark), GRETB/Galway Technical Institute (Irland), Bridgwater and Taunton College (Storbritannien), p-consulting.g (Grekland), Diefthynsi Defterovathmias Ekpaidefsis Aitolokarnanias (Grekland), C.F.C.D.C. Centre for Competence Development Cyprus (Cypern), Centro San Viator (Spanien), Learning Digital (Italien)

Målsättningar

VRCARE har som mål att revolutionera social- och hälsovårdsutbildningen genom att integrera virtuell verklighet som en undervisningsmetod och därmed erbjuda fördjupande, verklighetstrogna inlärningsupplevelser för dem som arbetar med barn och äldre. Genom att minska avståndet mellan utbildning och arbetsmarknaden främjar projektet etiskt beslutsfattande, interaktion och sensorisk träning samtidigt som lärare och vårdare får tillgång till innovativa digitala verktyg.

Inom ramen av projektet kommer vi att skapa 36 verklighetstrogna case som har att göra med interaktion och etik och 36 verklighetstrogna case som kan användas för aktivering eller stimulering av åldringar och barn. Av dessa 72 kommer 12 att göras till VR scenarier. Allt material som skapas kommer finnas tillgängligt projektets hemsida VR Care. Där hittar du även mer information om projektet, dess resultat och senaste aktiviteter.