Förändrade behov kräver kunnig arbetskraft
- Utbildningen för unga och vuxna förenas – det finns bara ett sätt att avlägga examen
- Med bredare examina svarar utbildningen flexiblare på arbetslivets kompetensbehov
Flexibla och personliga studievägar
- Varje studerande har en personlig utvecklingsplan för kunnandet (PUK)
- Kunnandet är avgörande och den studerande studerar bara sådant som hon/han inte ännu kan (kompetensbasering)
Arbetslivsrepresentanter deltar i bedömningen av yrkesprov
- Studerandenas yrkesprov och bedömningen av dem ordnas i första hand i riktiga arbetssituationer och –processer på arbetsplatser
- I bedömningen av yrkesinriktade examensdelar deltar förutom läraren även en arbetslivsrepresentant (arbetsgivare, arbetstagare eller självständig yrkesutövare)
- Utbildningsanordnaren introducerar arbetslivsbedömarna i bedömning
Examen genom lärande vid en utbildningsanordnare och på en arbetsplats
- Examen eller examensdelar avläggs flexibelt hos en utbildningsanordnare och i arbetslivet
- Arbetslivsrepresentanten deltar i planeringen och bedömningen av utbildning som ordnas på en arbetsplats
Utbildningsavtal
- Utbildningsanordnaren och arbetsplatsen gör ett skriftligt, tidsbundet avtal
- Arbetsplatsen utser en arbetsplatshandledare som tillsammans med läraren ansvarar för handledningen
- Vid utbildningsavtal betalas ingen lön till studerande för lärande som sker på en arbetsplats
- Arbetsplatsen får ingen ersättning
Läroavtal
- Studerande har ett tidsbundet arbetsavtal och får lön enligt kollektivavtalet. Arbetsgivaren kan få utbildningsersättning.
- Arbetsplatsen utser en arbetsplatshandledare som tillsammans med läraren ansvarar för handledningen.
- Studerande kan avlägga delar eller hela examen genom läroavtal
Har du frågor? Kontakta rektor Lena Johansson, tfn 044-739 7345 eller lena.johansson@axxell.fi