ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
West Coast Rib charter på utfluykt till fyren Strömminsbådan i Kvarkens skärgård. Foto: Sven Söderman

Studera turism nu för snart smäller det

Turismbranschen håller andan inför att pandemin lättar. Kompetent personal har hunnit söka sig till andra branscher. Läget är ypperligt för nya krafter att utbilda sig.

Turismen går på sparlåga i världen medan coronapandemin fortsätter härja. Men vad händer när vi kan röra på oss i samhället och resa igen?

Turismen kommer att explodera i något skede och sen när det smäller så smäller det, säger Linda Glasberg-Lindholm som är enhetschef för Handel och turism vid Axxell. 

Axxell erbjuder svenskspråkig yrkesutbildning inom turism i Finland. Nu har man fått signaler från fältet som tyder på att Finland inte är redo när turismen exploderar.

Kompetent personal var en bristvara i branschen redan innan pandemin, men nu är problemet tydligare än förr.

Studier inom turismbranschen!

Klicka på länken och hitta din utbildning!

Reseexpert

Receptionist

Yrkesexamen i turismservice

I och med att en del företag tvingas permittera och säga upp sin personal på grund av pandemin finns det en risk att kompetent personal byter bransch. Ett behov som fanns redan tidigare har blivit ännu större.

Det är nu man ska utbilda sig eller fortbilda sig. Det är här vi på Axxell kommer in.

Nu avvaktar många med att resa, men behovet att se nya platser och uppleva något nytt försvinner inte.

Jag tror inte att vårt beteende ändrar tillbaka till det som var normalt före coronan. Den inhemska turismen ökar och det i sin tur kommer att ställa nya krav på branschen, säger Linda.   

Tänker man längre fram är det nya förmågor, nya idéer och nya produkter som behövs. Då behövs också folk som vet vad de håller på med, säger Regina Tyrsky som utbildar reseexperter och receptionister vid Axxell.

Studerande kan välja mellan att utbilda sig till reseexpert, receptionist eller ta yrkesexamen inom turismsservice eller guideservice på Axxell.

Vi har en bra och bred grundutbildning inom turism för både unga och vuxenstuderande. Den ger möjlighet att direkt börja jobba i branschen, eller en bra grund för fortsatta studier, säger Linda.

Hela utbildningen planeras i samarbete med aktiva i branschen. Det gör att kunskaperna som lärs ut motsvarar behovet på arbetsmarknaden.

Från arbetslivets sida är det speciellt viktigt med marknadsföring, produktutveckling och kundbetjäning, säger Regina.

Emilia Sarin är tidigare studerande vid Axxell och Visit Vasas ansikte utåt. Foto: Emilia Sarin

Hittade sin plats i branschen tack vare praktik

Nyutexaminerade reseexperten Emilia Sarin är ett exempel på lyckat samarbete mellan Axxell och arbetslivet. I köpcentret Rewell Center är hon Visit Vasas ansikte utåt.

Emilias resa inom turismbranschen började med en säsong som reseledare utomlands. Det gav mersmak av branschen.

När jag kom hem ville jag studera turism. 

Hon hittade Axxells turismlinje i Åbo och sökte in. Som vuxenstuderande behövde hon endast vara på plats två dagar i veckan, så hon kunde bo kvar i Vasa. Det går också att delta i teoriundervisning på distans.

I samband med den första praktiken tog Emilia kontakt med Visit Vasas turistinformation.

Jag trivdes där och de var nöjda med mig.

Både Axxell och Visit Vasa anpassade sig så att Emilia kunde slutföra sina studier och samtidigt jobba genom läroavtal för de specifika kurserna.

Alla var medgörliga och flexibla, samarbetet fungerade bra.

Företagare satsade på upplevelser – blev fullbokade

Att jobba på turistinfo är en möjlighet efter studier på Axxell. En annan möjlighet är att starta företag, något man också kan få hjälp med via utbildningen.  

Då gäller det att erbjuda det som kunderna är ute efter. I Molpe i Österbotten kan kunder susa fram i Kvarkens skärgård året runt tillsammans med företaget West Coast Rib Charter.

Företaget grundades av Maria Stenbacka och Joakim Nygård mitt under coronasommaren 2020 och blev en succé. Planen var att starta försiktigt med charterturer i ribbåt, men turerna blev snabbt fullbokade.

Vi blev nästan tagna på säng, men det var bara att hänga med, säger Maria.

West Coast Rib charter med en grupp kunder på Stormlyktans terrass. Foto: West Coast Rib Charter

Lärdomen från sommaren är att det finns en enorm efterfrågan på upplevelser och äventyr. Det fick paret att fundera på vad de kan erbjuda vintertid.

Svaret var att köpa en hydrokopter. Den kan köra på både vatten och is.

Varje dag under sportlovet var vi bokade och framöver är så gott som varje helg bokad.

Satsar på framtiden när pandemin härjar

En annan företagare som tror på framtiden är Nikolai Sumelius i Åbo. Han är delägare i sex olika företag i södra Finland, varav fyra har grundats under pandemin.

I och med coronapandemin hade jag mer fritid igen, så jag satte mig ner och funderade med företagarna för Åbobarerna Aussie Bar och Kiwi. Så blev vinbaren Tasting Room till våren 2020, även den i Åbo.

Men Nikolai nöjde sig inte med det, utan ansökte också om att få sköta gästhamnen i Pargas tillsammans med två delägare i Tasting Room och en lokal kock. Tillsammans med kocken tog de också över restaurangen i hotellet bredvid gästhamnen. Nästan samtidigt ansökte han om att få starta verksamhet i gamla Gnägget i Ekenäs med en annan delägare i Tasting Room.

I och med pandemin fanns två val. Antingen gråta och ge upp, eller se framåt.

Att ge upp var inte ett alternativ för Nikolai. Han har varit företagare inom turismbranschen i sex år och har studerat till restonom på Novia. Det är ett exempel på vidareutbildning som är möjlig efter examen vid Axxell.

Visit Vasa efterlyser digital kompetens

Max Jansson på Visit Vasa ser också många fördelar med att jobba inom turismbranschen.

Branschen omsätter vanligtvis långt över 10 miljarder euro om året i Finland, så det finns jobb. Dessutom är målet att få kunderna att må bra och det är inte alla som har det som huvuduppdrag i sitt arbete.

Max bekräftar att det behövs mer kunnande inom branschen. En viktig kundgrupp i Vasa är svenskarna, och det är de unga mer digitala svenskarna som är svåra att locka till Finland.

Svenskarna är digitala i sitt sätt att söka information. De är mera streetsmarta på nätet än vad vi är i Finland, säger Max.

Benjamin Donner är Kimitoöns turismchef.

Kimitoön efterlyser nya idéer

I en skärgård drygt 350 kilometer söderut har man liknande utmaningar berättar Kimitoöns turistchef Benjamin Donner.

Mest saknas aktivitetsföretagare. Det finns ett bra utbud på kryssningar och inkvartering, men aktivitetsföretagare är en bristvara.

Dessutom närmar sig flera inkvarteringsföretagare pensionsåldern. Redan nu finns en stugby och en gästhamn som behöver nya ägare. Men Benjamin tror också att många äldre företagare skulle välkomna nya perspektiv och kunskaper av en nyutbildad person.

Här måste man marknadsföra sig själv, berätta varför ens nya idéer behövs.

En orsak till att det behövs nytänk är att det kommer att behövas en ny slags service när inrikesturismen ökar.

Vi pratar om en hel ny sorts målgrupp som förväntar sig en helt annan repertoar av produkter än den karikerade inrikesturisten.