Oförglömliga internationella studier i Axxell!

Alla Axxell-studerande som gjort sin inlärning i arbete-period utomlands är överens. Tiden gick för fort! Oberoende om de var 8 eller 12 veckor utomlands så hade de stannat längre om möjlighet funnits.


Att genomföra internationella utbyten vid Axxell är förvånansvärt enkelt idag om man ser på de praktiska och ekonomiska arrangemangen. Via olika utbytesprojekt ansöker man om ett stipendium som täcker kostnaderna för boendeoch resor. Tack vare Axxells internationella samarbete finns det kontaktpersoner runt om i Europa som hjälper till med att hitta ett praktikställe, boende och hjälper också till med annat som man kan behöva. Studerande får all hjälp och handledning både på plats samt på distans från lärarna i Axxell.

– Vi sätter mycket tid på att hitta lämpliga platser för våra studerande. De får ge tre önskemål på länder men man får också hitta sin plats själv. Vi har haft studerande som varit i Tanzania och Argentina på eget initiativ, berättar Karin Wernér som är kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Raseborg och Överby samt lektor i engelska.

(Från vänster) Karin Wernér, kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Raseborg och Överby, studerande Christine Djupsjö, Sofie Kämpe, Robin Eklund och Linda Glasberg-Lindholm, kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Åboland. Foto: Daniela Andersson

Att delta i internationella utbyten är frivilligt.

– Det är en fantastisk chans att komma ut i världen! Det ger input och inspiration samtidigt som det också är ett sätt att karriärplanera, det väger tungt på CV:n och visar att man är modig. Vi hjälper våra studerande att satsa på framtiden, säger Linda Glasberg-Lindholm som är kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Åboland samt utbildningsledare för turism.

Studerande gör ett språktest innan de åker och efter att de kommit hem.

–Skillnaden är stor! Samtidigt ser man hur de vuxit till sig och stärkt sitt självförtroende, säger Karin Wernér.

Snorkling och delfiner

Sofie Kämpe från Ekenäs studerar tredje året turism i Åbo och blir utexaminerad i april. Hon var åtta veckor på Fuerteventura ifjol på ett aktivitetsföretag och hjälpte till med alltfrån båt- och snorklingsutfärder och delfinsafari för turister och som så kallad inkastare till företaget.

– I början var jag inte så högljudd då jag skulle ropa in kunderna på gatan men efter några veckor redan så stod man nästan och skrek. Det är något helt annat att sälja i Spanien och sälja hemma, berättar hon med ett skratt.

Kunderna var främst från nordiska länder och Sofies språkkunskaper var till stor nytta.

– Min chef talade bara spanska.Jag kunde nästan ingen spanska alls då jag åkte men klarar mig riktigt bra nu.

Axxell hjälpte till med hela processen och hon bodde i ett hus med flera andra internationella ungdomar.

– Ta chansen att göra allt du kan både på jobb och fritid. Var öppen för allt och testa nya saker. Det är en fantastisk chans, säger Sofie.

Personlig utveckling

Konditor Christine Djupsjöfrån Ingå minns sin vistelse i Chichester i England 2014 med värme.

– Jag jobbade i ett café som serverade English breakfast och lunch. Det var en fantastisk mat- och kulturupplevelse! Innan tvekade jag och var lite orolig hur jag skulle klara mig men jag fick så mycket stöd av lärarna. Då jag äntligen var där ville jag ju inte heller komma hem, så bra trivdes jag, säger Christine med ett skratt.

Hon bodde på ett collegeinternat med många nationaliteter.

– Jag fick vänner från hela världen! Jobbet innebar lämpligt med ansvar och jag blev öppnare som person och min engelska förbättrades otroligt mycket. Målet är att åka tillbaka, jag kände mig så hemma där.

– Det bästa med utbytena är att studerande är tvungna att gå utanför sin bekvämlighetszon och då utvecklas de som mest, säger Karin.

Datanomstuderande Robin Eklund från Ekenäs är som bäst mitt inne i äventyret i Edinburgh i Skottland. Han har fått plats på en organisation som är specialiserad på animationer.

– Edinburgh var mitt enda alternativ och jag är tacksam att Axxell hade samarbetspartners där. Jag har stora förväntningarpå att få lära mig mycket nytt. Drömjobbet är ju att hålla på med det här, säger Robin.

..

Sagt om internationella utbyten

Erasmus+ KA1 projektet Idekick bidrog till ett ökat samarbete med arbetslivet och öppnade dörrarna för fortsatt samarbete!

Idekick var ett Erasmus+ KA1 mobilitetsprojekt som finansierades av Europeiska kommissionen/Utbildningsstyrelsen. Målgruppen var Axxells personal samt arbetslivets representanter med vilka Axxell samarbetar eller önskar utveckla ett samarbete. Idekick bidrog till att samarbetet med de mottagande organisationerna förstärkts och fördjupats samtidigt som projektet fördjupade samarbetet mellan Axxell och arbetslivet.
Lär mera...

Kansainvälinen toiminta Axxellissa

Axxell panostaa kansainvälisyyteen ja toimii aktiivisesti lähinnä Euroopassa. Opistolla on kansainvälinen strategia ja säännöllisesti päivitettävä kehityssuunnitelma, jotka perustuvat Axxellin Missio, Visio ja Arvot -julistukseen.  Axxellin kansainvälinen toiminta pohjautuu seuraaviin arvoihin: Sitoutuminen, Kestävä kehitys, Yhdenvertaisuus, Monipuolisuus ja Yhteistyöhalukkuus.

Axxell osallistuu erilaisiin kansainvälisiin hankkeisiin, esimerkiksi liikkuvuus- ja kehityshankkeisiin.  Se on myös EFVET-verkoston (European Forum of Technical and Vocational Education and Training) jäsen. Kansainvälinen toiminta koostuu seuraavista osa-alueista:

  • Henkilöstö- ja opiskelijavaihto
  • Kansainväliset hankkeet
  • Yhteistyö työelämän, organisaatioiden ja yhteisöjen kanssa
  • Täydennyskoulutukset
  • Teemapäivät
  • Muu toiminta jota syntyy kansainvälisen toiminnan kehittämisen pohjalta

Axxellissa kaikilla opiskelijoilla on yhtenäiset mahdollisuudet osallistua kansainväliseen vaihtoon Erasmus+ KA1-projektin LearnMob3 kautta. Videossa “Erasmus+ Kansainvälisen uran mahdollistuttaja” Axxellin opiskelijat kertovat miten Erasmus+ vaihdot ovat vaikuttaneet heihin ja mitä hyötyä vaihdosta oli heille.

Ajankohtaista kansainvälisessä toiminnassa

Axxell lähetti vuosina 2016-2017 ja 2017-2018 yhteensä 48 eri alojen opiskelijaa (sekä nuoria että aikuisia) Euorooppaan. Erasmus+ KA1 projekti LearnMob2 mahdollisti sen, että opiskelijamme pääsivät vaihtoon Tanskaan, Islantiin, Norjaan, Espanjaan, Isoon Britanniaan ja Saksaan. Opiskelijavaihdot jatkuvat tuelvina vuosina uuden LearnMob3-projektin mahdollistamana.

Lue opiskelijamme blogit ulkomailla suoritetusta työssäoppimisesta:

William Bäckman, Albin Ljungqvist, Erik Nordman ja Anton Paasonen, kaikki datanomiopiskelijoita, ovat vaihdossa Maltalla. Tästä voit seurata heidän vlogiaan https://youtu.be/8gHvn1B-FZc

Jean Lindén opiskelee Maalariksi aikuisena ja hän on vaihdossa Maltalla syyskuusa 2019. Lue hänen bloginsa täältä: https://malapamalta.wordpress.com/

Aurelia Aminoff (tuleva puutarhuri) oli harjoittelussa Nantesissa Ranskassa. Lue hänen raporttinsa tästä (ruotsiksi)

Isabella Miettinen (artesaaniopiskelija) oli harjoittelussa Ranskassa. Lue hänen raporttinsa tästä (ruotsiksi)

Elin Sigfridsson, kampaajaopiskelija videobloggasi Tukholmasta joulu-tammikuussa 2019. Tästä voit katsoa hänen kaikki videonsa: https://www.youtube.com/playlist?list=PLRRAPUaAzm1pm_5iD_NZtIXVFQreo_Tu4

Useampi merkonomiopiskelija on harjoittelussa eri puolella Maltaa. Tästä voit lukea heidän blogejaan:

Madelene Löfberg:   https://nouw.com/madelenelofberg

Thea Nordling: https://nouw.com/theanordlingg

Simon Byman: https://nouw.com/simonbyman

Alexandra Pettersson, opiskelee lähihoitajaksi ja on vaihdossa Oppdalissa, Norjassa: https://nouw.com/alexandralinnea/category/erasmus

Melinda Salminen, opiskelee lähihoitajalsi ja on työssä oppimisessa Maltalla: https://malta19.home.blog/

Rode Ede, merkonomiopiskelija oli Berliinissä toukokuussa 2018: https://praktikb.wordpress.com/

Merkonomiksi opiskeleva Mikael Nyberg teki työssäoppimisensa Ålborgissa Tanskassa ja on kirjoittanut raportin Tanskan seikkailustaan

Lähihoitajaksi opiskeleva Jessica Bäckroos kävi Norjan Oppdalissa https://nouw.com/vardagenioppdal/

 

..

Päättyneet kansainväliset projektit

 

Käynnissä olevat kansainväliset projektit

Amoove21

Huvudgenomförare:

Stiching Clusius College (Nederländerna) 

Projektpartners:

Axxell
Skjetlein Videregaende Skole (Norge)
Stiching Nordwin College (Nederländerna)
Munkagårdsymnasiet (Sverige)

Projekttid:

1.12.2019 - 31.5.2022

Projektfinansiering:

Erasmus+

Projektet i ett nötskal:

Att unga studerande vid yrkesskolor har möjlighet att studera inlärnings- och övningsmetoder utomlands, ökar deras chanser att bli anställda i den globala ekonomin; arbetsbaserad inlärning är ytterst viktigt inom alla utbildningsnivåer, speciellt i dagsläget när arbetslöshetsgraden för ungdomar är mycket hög.
Amoove 21 projektet tar sig an dessa utmaningar genom att:
 
1) skapa ett varaktigt nätverk inom vilken man årligen erbjuder auktoriserade mobiliteter för studerande vid yrkesskolornas lantbruksutbildningar. Projektet fokuserar speciellt på utbildningsprogram för boskapsskötsel/mjölkproduktion, hästuppfödning och djurskötsel.
2) öka internationella erfarenheten och yrkeskunskap hos lärare. Undervisande lärare inom de sex partnerorganisationerna skapar EFVET enheterna/grupperna.
3) förbättra studerandes 2000-talets kompetens på så sätt att de blir mer konkurrenskraftiga inom den växande internationella arbetsmarknaden. Virtuellt genom att få handledning hemma samt genom att delta i erbjudna EFVET enheter utomlands, blir ungdomarna utrustade med digitalt, teoretiskt, praktiskt, socialt och kulturellt kunnande, vilket ökar deras chanser att bli konkurrenskraftiga i den internationella arbetsmarknaden.

Är du intresserad av att veta mera?

Kontakta Tanja Halttunen, 044 739 7651, tanja.halttunen@axxell.fi

 

 


LearnMob4

Huvudgenomförare:

Axxell 

Projektpartners:

Oppdal videregående skole (Norge)
SOSU Nord (Danmark)
Stichting Clusius College (Nederländerna)
Bridgewater and Taunton College (Storbritannien) 
The Placement Factory limited (Storbritannien)
Göteborg Stad utbildning Studium (Sverige)
Stiker Global Services (Spanien)
Skjetlein vgs. (Norge)
Galway Technical Institute (Irland)
Dialogue Diversity Unipessoal Lda (Portugal)
Accademia Europea Di Firenze (Italien)
IZI Ltd (Malta)
Cometa Formazione Societa Cooperativa Sociale (Italien)
Next Uddannelse København (Danmark)
Het Idee (Nederländerna)

Projekttid:

1.8.2019 - 31.7.2022

Projektfinansiering:

Erasmus+

Projektet i ett nötskal:

LearnMob4 kommer att fortsätta det arbete som har påbörjats inom de tidigare LearnMob1-, 2- och 3 Erasmus+ KA1 projekten. Inom LearnMob4 kommer Axxell att ge minst 92 studenter och 42 anställda möjlighet att utöka sina färdigheter, kompetenser och kunskaper när det gäller nyckelkompetenser (soft skills), kulturell medvetenhet samt branschvisa och professionella kompetenser. Vid val av deltagare kommer Axxell att följa existerande regler när det gäller val av deltare, dessa regler poängterar starkt jämlikhet och rättvisa. Utbyten kommer att ordnas till (åtminstone) Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Storbritannien, Irland, Spanien, Portugal, Malta och Italien.

Studerandeutbytena kommer att bestå av korta utbyten (2-3) veckor, 4-9 veckor ”långa” utbyten och Erasmus+ Pro utbyten som varar upp till 6 månader. Syftet med utbytena är att ge studeranden möjlighet att öka sina ”soft skills” samt få arbetslivserfarenhet i ett främmande land. Vid val av deltagare är fokus på vad studeranden har för nytta av utbytet, hur utbytet gagnar de studerandes personliga och yrkesmässiga utveckling. 

Personal inom Axxell som ges möjlighet att delta i en LearnMob4 rörlighet är personal som på något sätt är inkopplade i studerandeutbyten, till exempel handledande lärare, assistenter, examenshandledare och internationella kontaktpersoner. Målsättningarna med personalutbytena är bland annat att öka personalens kulturella medvetenhet och kompetens, utveckling av ”soft skills” samt att göra dem bättre rustade för att handleda och stöda studeranden som kommer att delta i internationella utbyten till/från Axxell i framtiden. Syftet är även att göra dem medvetna om att fastän yrkesutbildningen förverkligas olika i alla europeiska länder, ligger fokus alltid i att utveckla och fördjupa studerandens färdigheter, kunskaper och kompetenser inom ramen av yrkesutbildningen.
 

Är du intresserad av att veta mera?

Kontakta den internationella gruppen via mail: international@axxell.fi

 

 


Osista kokonaisuuksiksi – asiantuntijuus vahvuutena (OSAAVA)

Liikkuvuustuen saaja:

Axxell 

Projektiaika:

1.6.2020 - 31.5.2022

Projektirahoitus:

Erasmus+

Projektin tavoite:

Kotoutumiskoulutus on ollut muutoksessa viime vuosina sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti. Aikaisemman yhtenäisen koulutusmallin sijaan moduuleja on palasteltu ja kohdennettu eri opiskelijaprofiileille sopiviksi. Kotoutumiskoulutuksen perinteisten sisältöjen rinnalle on tullut mm. perustaitojen, digitaalisten taitojen ja oppimaan oppimisen taitojen opetusta.

Tämän OSAAVA-hankkeen tarkoituksena on vastata kotoutumiskoulutuksen kehittämistarpeisiin ja tutustua muualla kehitettyihin hyviin käytäntöihin erityisesti 2020-luvun näkökulmasta; painopisteitä ovat muuan muassa digitaalisuus, osallisuus, yhteistyö, tehokkuus ja jatkuva oppiminen.

OSAAVA -hankkeen kohteet ovat eurooppalaisia oppilaitoksia ja hanketoimijoita. Liikkuvuudet ovat job shadowing -liikkuvuuksia ja niille osallistuu aina kolme kouluttajaa. Hankkeessa toteutetaan ensin kielitaidon arviointiin, hitaan polun oppimiseen ja uraohjaukseen kohdistuvat liikkuvuudet. Kiinnostuksen kohteena ovat metodien ja didaktiikan lisäksi mallit, jotka hyödyntävät esimerkiksi mobiililaitteita, oppimisalustoja, puheohjausta jne. Tämän jälkeen toteutetaan liikkuvuudet, jotka kohdistuvat peruspolun oppijoihin ja työelämäyhteistyöhön.

Tavoitteena on tutustua käytänteisiin, joiden avulla mm korkeasti koulutettujen peruspolun opiskelijoiden opetusta voitaisiin kehittää ja opetusta eriyttää esim digitaalisin keinoin. Liikkuvuuden tarkoituksena on myös saada tietoa, miten työelämäyhteistyötä on kehitetty toimivaksi limittäin teoriakoulutuksen kanssa. Tässäkin yhtenä tulokulmana on digitaalisuuden hyödyntäminen sekä oppilaitosten ja työpaikkojen välisen yhteistyön kekseliäät ratkaisut.

Hankkeen aikana opitut metodit, työkalut ja käytänteet mukautetaan kotoutumiskoulutuksen prosesseihin sopiviksi yhteistyössä opettajatiimin kanssa ja otetaan käytäntöön kotoutumiskoulutuksen ja muun maahanmuuttajille tarjottavan koulutuksen toteutuksessa. Tarkoituksena on jakaa tietoa hyvistä käytänteistä käyttöönotettavaksi myös muille toimijoille ja kehittää näin kotoutumiskoulutusta laajemminkin.
 

Kaipaatko lisätietoja?

Yhteyshenkilönä toimii Tanja Sandberg, 044 739 7839, tanja.sandberg@axxell.fi

 


Vertaistukea arviointiin Euroopasta

Pääkoordinaattori:

Careeria 

Projektipartnerit:

Testipiste (Axxell)

Projektiaika:

1.8.2018 - 30.11.2020

Projektirahoitus:

Erasmus+

Projektin tavoite:

Tämä hanke toteutetaan, jotta Testipisteen kielitaidon arvioinnin, ohjaamisen ja testaamisen laatua voidaan edelleen ylläpitää ja kehittää ja jotta saamme tietoomme alan viimeisimmän tutkimustiedon ja hyvät käytännöt. Osaamisen päivittäminen ja vertaistuen saaminen on erittäin tärkeää juuri nyt, sillä koulutuskenttä muuttuu ja asiakaskuntamme kasvaa ja monipuolistuu jatkuvasti. Myös testiemme käyttö yleistyy eri paikkakunnilla. Hankkeeseen osallistuu sekä kokoaikaisia kielitaidon arvioijia että oppilaitostemme suomen kielen opettajia, jotta saavutettu osaaminen leviää mahdollisimman laajalle ja hyödyttää mahdollisimman monia arvioinnin ja opetuksen parissa toimivia. 

Henkilöstön ohjausosaamista parannetaan, jotta pystymme kartoittamaan asiakkaittemme tarpeita yhä paremmin ja ohjaamaan heitä tehokkaammin tavoitteidensa mukaisiin koulutuksiin tarkoituksenmukaisin menetelmin. Tarvitsemme tietoa ja kokemuksia muiden maiden vastaavien toimijoiden käytännöistä.
Henkilöstön testinlaadintaan liittyvää asiantuntijuutta lisätään, jotta testejämme voidaan kehittää erilaisten kohderyhmien tarpeisiin ja testien laatua voidaan ylläpitää. Tarvitsemme tietoa uusimmista teorioista ja tutkimuksista sekä konkreettisia vinkkejä ja ideoita testitehtävien laatimiseen. Ennen kaikkea haluamme jatkaa ja syventää eurooppalaista yhteistyötä sekä saada vertaistukea ja verkostoja. 

Henkilöstön osaamista oppimista tukevasta arvioinnista ja opiskelijan osallistamisesta arviointiin syvennetään, jotta saadaan uusia työkaluja koulutuksen aikana tapahtuvaan arviointiin ja jotta opiskelijat ymmärtäisivät paremmin arvioinnin tarkoituksen. Tarvitsemme kokemuksia ja tutkittua tietoa aiheesta, jotta voimme vastata opettajien arviointikoulutustarpeeseen.
 

Kaipaatko lisätietoja?

Yhteyshenkilönä toimii Elina Tuomikoski, 044 739 7854, elina.tuomikoski@axxell.fi

 


DIDO - Dropping in the drop-outs

Huvudgenomförare

CVO Antwerpen (Belgien)

Projektpartners

Axxell Utbildning Ab (Finland)
Stiching ROC West-Brabant (Nederländerna)
AidLearn (Portugal)
HF & VUC FYN Ringen (Danmark)
Richard-Riemerschmid-Berufskolleg (Tyskland)

Projekttid

1.10.2017 - 30.9.2020

Projektfinansiering

Erasmus+ KA2

Projektets mål

  • Analysera och jämförade vanligaste orsakerna för varför unga vuxna hoppar av studierna
  • Utbyta goda modeller som hindrar att unga vuxna avbryter sina studier samt hur man bäst handleder studeranden som är i risk att avbryta sina studier
  • Utveckla konkreta redskap som möjliggör att man snabbare kan upptäcka och inflika när en ung vuxen är i risk för att avbryta sina studier
  • Skapa en samling av checklistor, att-göra-listor, förslag på handlingar som gör att antalet unga vuxna som avbryter sina studier minskar.
  • Skapa metoder för att stöda samarbetet mellan ett nätverk som består t.ex. av examenshandledare, studiehandledare, lärare mm utgående från ett Europeiskt koncept

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


VET@work

VET@work (2018-1-FI01-KA202-047198) är ett Erasmus+ finansierat utvecklings (KA2) projekt som strävar efter att förstärka samarbetet mellan yrkesutbildningen och arbetslivet. I projektet samarbetar såväl arbetslivets representanter och representanter från yrkesutbildningen från 5 europeiska länder.

Projekttid: 1.9.2018 – 31.8.2021

Projektets målsättningar är att:

  1. Förbättra samarbetet mellan yrkesutbildningen och arbetslivet genom att skapa en handbok som består goda samarbetsmodeller mellan arbetslivet och yrkesutbildningen
  2. Genom samarbete med arbetslivet skapa möjligheter för nya innovativa undervisningsmetoder och pedagogiska modeller inom/för yrkesutbildningen
  3. Dela erfarenheter och klargöra goda modeller för pedagogiskt samarbete mellan arbetslivet och yrkesutbildningen
  4. Skapa en elektronisk handbok som möjliggör implementeringen av 12 olika pedagogiska samarbetsmodeller mellan arbetslivet och yrkesutbildningen

Förväntade resultat:

Inom ramen av VET@work kommer det att skapas en online handbok som består av 12 olika pedagogiska modeller för samarbete mellan yrkesutbildare och arbetslivet. Handboken kommer att ge praktiska råd och förslag hur implementera dessa modeller. Målet med handboken är att:                       

Förstärka samarbetet mellan arbetslivet och yrkesutbildningen när det gäller utvecklingen av pedagogiska modeller

  • Öka möjligheten att utbilda studeranden med de kunskaper/kompetenser som arbetslivet behöver
  • Göra steget från yrkesutbildningen till arbetslivet smidigare
  • Öka kvaliteten på yrkesutbildningen
  • Öka förståelsen för olika samarbetsmodeller mellan arbetslivet och yrkesutbildningen

Axxells koordinerar projektet. Övriga deltagande organisationer är:

  • Raseborgs stad, Finland
  • Broadshoulders Ltd, Storbritannien
  • Verkmenntaskólinn á Akureyri, Island
  • Harsnyrtistofan Medulla, Island
  • Het Idee, Nederländerna
  • Stichting Welzijn Lelystad, Nederländerna
  • Nantes Terre Atlantique, Frankrike

Mera information om projektet finns på projektets hemsida: https://thalttun.wixsite.com/vetatwork


Idékick (Erasmus+)

Idékick är ett av Utbildningsstyrelsen finansierat Erasmus+ KA1 projekt. Projektet påbörjades 1.6.2017 och slutar 31.5.2019. Idekick förverkligas i form av studiebesök för arbetsgrupper bestående av arbetslivets representanter och Axxells personal. Längden på utbytet är totalt fem dagar (mån-fre).

Projektets målsättningar är att:

  • ge personalen ökade färdigheter i att samarbeta i en mångkulturell gemenskap och öka personalens förmåga att handleda studeranden som deltar i internationella utbyten
  • implementera innovativa pedagogiska modeller som höjer kvaliteten av yrkesutbildning
  • öka antalet personer som kan stöda studerande som deltar i internationella utbyten
  • fördjupa och förbättra samarbetet med arbetslivet samt öka arbetslivets beredskap att handleda studeranden som kommer på internationella utbyten

Deadlines för ansökan om utbyten är: 28.9.2018

Ansökningsblanketten samt mera information om utbytena fås via international@axxell.fi