Sisältöä ei vielä löytynyt, kirjoita hakusana hakukenttään
Projektitoiminta
Projektitoiminta
Axxell osallistuu moniin eri projekteihin sekä koordinaattorina että osallistujana. Osallistumme sekä kansallisiin että kansainvälisiin projekteihin. Täältä löydät luettelon kaikista käynnissä olevista ja päättyneistä projekteista.
Ajankohtaiset projektit
Cirkulär ekonomi och digitalisering – hållbar utbildning för småföretag
01.01.2021
Koordinering
Axxell
Samarbetsparter
Optima, Yrkeshögskolan Novia, Yrkesakademin i Österbotten (YA)
Projekttid
1.1.2021-31.12.2025
Projektfinansiering
Utbildningen har finansierats av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning. Servicecentret befrämjar utveckling av kompetens hos befolkning i arbetsför ålder och tillgång till kunnig arbetskraft. Servicecentrets verksamhet styrs av undervisnings- och kulturministeriet samt arbets- och näringsministeriet.
Målgrupp
Småföretagare i Svenskfinland med intresse för hållbar utveckling och digitalisering
Mål och innehåll
Avgiftsfri kompetensutveckling för småföretagare med intresse för hållbarhet, cirkulär ekonomi och digitalisering.
Koordineras i Axxell av Martin Molnár, tfn 044 739 7439, fornamn.efternamn@axxell.fi
EmpowerAI
01.11.2023
Projekttid: 1.11.2023 – 30.11.2025
Projektfinansiering: Erasmus+ KA220 projektfinansiering via Europeiska Kommissionen och Irlands nationella kontor Leargas
Projekt partners: GRETB/Galway Technical Institute (Irland) (koordinator), Axxell, p-consulting.g (Grekland), Centro San Viator (Spanien), Learning Digital (Italien)
Målsättningar:
Sänka tröskeln bland kvinnliga entreprenörer och lärare i entreprenörskap att använda AI is sin verksamhet. Vi kommer att utforska praktiska exempel, inspirerande framgångshistorier och lyfta fram hands-on erfarenhet med olika AI-verktyg. Vi vill visa hur AI kan stöda kvinnliga entreprenörer att fatta bättre beslut, spara tid och resurser, och framför allt, hur använda AI för att stöda entreprenörer och lärare i deras arbetsuppgifter.
För att lära dig mer om projektet och dess resultat, besök gärna vår EmpowerAI hemsida på. Följ oss också på Facebook och gilla vår Facebook sida , för att få de senaste uppdateringarna. Du kan också titta på en kort EmpowerAI video , där vi presenterar projektet:
Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet (Strapets 2)
01.12.2024
Projektets namn
Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet (Strapets 2)
Samarbetsparter
Koordineras av Åbo stad, svenskspråkig koordinering av Yrkesakademin. 90 arrangörer av yrkesutbildning deltar
Projekttid
1.12.2024-31.5.2027
Projektfinansiering
Projektet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och innehåll:
Övergripande mål: Att stärka yrkesutbildningens effektivitet, resultat och kvalitet genom att utveckla ledningen.
Verksamhetsmässiga mål:
1. Mera systematisk och aktuell uppföljning, utvärdering och utveckling av studerandes prestationer, avläggande av examen, placering i arbetslivet och övergång till vidare utbildning
2. Förverkliga individualisering av studerande
3. Utnyttja feed-back (studerande/arbetslivet)
4. Stärka det pedagogiska ledarskapet och samarbetskulturen
5. Stärka kunnandet inom kvalitetsledning
Vad åstadkommer projektet:
Projektet implementerar och vidareutvecklar modellen för ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet som har skapats i det tidigare nätverksprojektet för utveckling av ledning av yrkesutbildning. Vid genomförandet ska det särskilt säkerställas att nationella informationslager används systematiskt och uppdaterat vid planering, genomförande och bedömning av utbildningen. Verksamhetsmodellen ska uppfylla målen i regeringsprogrammet gällande yrkesutbildningens genomslagskraft och resultat.
Koordineras i Axxell av Evalotte Spring-Lindström, tfn 044 739 7375, fornamn.efternamn@axxell.fi
Lärare i arbetslivet
16.12.2022
Projektets namn
Lärare i arbetslivet
Koordinering
Axxell
Samarbetsparter
Folkhälsan,Optima, Prakticum, Yrkesakademin i Österbotten (YA), Ålands yrkesgymnasium
Projekttid
16.12.2022-30.6.2027
Projektfinansiering
Finansieras av Föreningen Konstsamfundet och av Svenska Kulturfonden
Målgrupp
Pedagogisk och administrativ personal
Mål och innehåll:
Genom projektet kan den pedagogiska personalen genomföra egna längre eller kortare arbetslivsperioder. Under perioden får läraren utveckla sitt kunnande och sina arbetslivsfärdigheter.
Även den administrativa personalen omfattas av möjligheten att utföra arbetslivsperioder.
Lärare kan också tillsammans med studerandegrupper besöka arbetsplatser för några dagar.
Syftet är att kunskapen och samarbetet med arbetslivet skall utveckla utbildningen.
Projektet koordineras av Åbo Akademi och delgenomförare är utöver Axxell, Prakticum och YA samt Novia.
Projekttid
1.4.2024 – 31.3.2026
Projektfinansiering
EU:s strukturfondsprogram Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027 som är ett utvecklingsprojekt inom det riksomfattande temat kontinuerligt lärande. Finansieringen har beviljats av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Norra Österbotten, medan Undervisnings- och kulturministeriet innehållsmässigt ansvarar för projektfinansieringens tema.
Innehåll
Projektet är uppbyggt kring fem arbetspaket där Axxell ansvar för arbetspaket 2.
AP1: Kontinuerligt lärande i samverkan AP2: Framtidens kompetenser och KL-lärstigar AP3: Kundcentrerat och värdeskapande samarbete med arbetslivet AP4: Framtidsberedskap och kontinuerligt lärande AP5: KL-personalens kompetensutveckling med fokus på framtida lärande
Axxell deltar i alla utvecklingshelheter.
Vad åstadkommer projektet
- resultat från kartläggningar av arbetslivets kompetensbehov, -
- resultat från kartläggningar av KL-stigar och KL-utbud, nya KL-stigar, träffar/möten med arbetslivet, -
- nytt utbildningsformat för KL-studier som även beaktar underrepresenterade grupper,
- träffar med arbetslivstjänster.
Är du intresserad av att vera mera?
Kontaktpersoner inom Axxell: Lena Johansson, tfn 044 739 7345, Tove Gustafsson, tfn 044 739 7268 och Klara Roos, tfn 044 739 7359, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Rakkaudesta riistaruokaan (3R)
01.10.2023
Projektets namn
Rakkaudesta riistaruokaan (3R)
Koordineras av
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä
Samarbetsparter
Axxell, Salon seudun koulutuskuntayhtymä (SSKKY), Raision seudun koulutuskuntayhtymä (Raseko)
Projekttid
1.10.2023-30.6.2025
Projektfinansiering
Euroopan maaseuturahasto 2023-2027 (Varsinais-Suomen ELY-keskus)
Mål och innehåll
3R-projektet söker nya verksamhetsmodeller för hur matleverantörer kunde erbjuda upplevelser relaterade till viltkött till konsumenter och hur jaktlag kunde sälja viltkött till förädlare och restaurangsektorn.
Projektets huvudsakliga målgrupp är företag inom livsmedelssektorn i Egentliga Finland, företag som förädlar jordbruksprodukter och företag som tillverkar livsmedel på landsbygden. Dessutom inkluderas i målgruppen kommersiella b2b-distributionskanaler, offentlig matservice, andra yrkesmässiga kök samt skolor och utbildningsorganisationer i regionen.
Projektmål:
Skapa verksamhetsnätverk per älgförvaltningsområde för att säkerställa tillgången på viltkött
Lyfta fram de regionala ekonomiska effekterna av viltförvaltning
Integrera hantering och bearbetning av viltkött i utbildningsprogram
Inkludera viltkött i hållbar matturism
Verksamheten ordnas inom ramen för fyra arbetspaket
1. Information, rådgivning och utbildning
2. Jaktlagens enkätundersökningar
3. Verksamhetshelheten på Kimitoön
4. Vilt som en del av hållbar matturism
Ansvarsperson + kontaktuppgifter
Chris Karppinen, tfn 044 739 7239, fornamn.efternamn@axxell.fi
Stöd för lärandet
08.12.2023
Koordinator
Prakticum
Samarbetspart
Axxell
Projekttid
8.12.2023 - 30.6.2025
Projektfinansiering
Utbildningsstyrelsen
Projektets mål
1. Utveckla personlig tillämpning och kartläggning av stödbehov
- Ibruktagande av den kartläggning som skapades i projektet Framåt med SSS för inledande diskussioner i PUK-processen
- I högre grad ta in de nyckelkompetenser som gäller för att klara vardagen (livshantering) i PUK processen och skolvardagen
- Observation och testning av möjligheter att använda AI i någon/några delar av PUK-processen
2. Utveckla genomförande och uppföljning av planerade stödformer i PUK
- Att hitta/testa/ta i bruk verktyg för att det som planeras i plan för särskilt stöd kommer in i lärarnas arbetstid och på studerandes schema
3. Säkerställa lärande i arbete
- Systematisk implementering av Axxells plan för UA
- Skrivande av en Plan för LA
- Gemensam struktur på handledningen i form av en kurs på 6 lektioner
- Gemensamt handledningsmaterial bestående av övningar, podcasts, filmer mm. tas fram och sätt ihop till en sammanhängande kurs på Itslearning
- Ett kunskapstest för handledande lärare
- Extra handledningsmaterial och modeller för extra handledning som stöder studerande med särskilda behov.
Är du intresserad av att vera mera?
Kontakta projektledaren (koordinerar Mål 3) Lena Johansson, tfn 044 739 7345 eller lena.johansson(at)axxell.fi
Camilla Granström (koordinerar Mål 1) tfn 044 739 7536 eller camilla.granstrom(at)axxell.fi
Johanna Lind (koordinerar Mål 2) tfn 044 739 7441 eller johanna.lind(at)axxell.fi
Urapolku ukranalaisille
11.10.2023
Pääkoordinaattori
Axxell MKK
Yhteistyöpartnerit
Startup Refugees, Staffpoint
Projektiaika
11.10.2023 - 30.06.2025
Projektirahoitus
JOTPA 47/3285/2023 Urapolku ukranalaisille
Projektin tavoitteet ja kohderyhmä
Urapolku ukrainalaisille on ohjauspalvelu kohti työelämää. Sen aikana osallistujan osaaminen tunnistetaan, sanoitetaan ja tehdään näkyväksi työnhakukontekstissa. Lisäksi osallistujan ammatillisia ja kielellisiä valmiuksia vahvistetaan monikielisessä koulutuksessa ja työpaikalla. Osallistujaa ja työnantajaa ohjataan viestimään älyteknologiaa hyödyntäen.
Projektiin voi osallistua joko vain yksilölliseen uraohjaukseen tai koko ohjauspalveluun (4kk). Ohjauspalvelu alkaa alkuhaastattelulla, jonka jälkeen seuraa valmennusjakso koululla. Ohjauspalvelu viimeistellään työssäoppimisessa (työharjoittelu), joka kestää 6 viikkoa. Jokaista osallistujaa ohjataan yksilöllisesti koko palvelun ajan.
Kohderyhmänä on PK-seudulla oleskelevat ukrainalaiset.
Hanke tarjoaa myös lapsenvahdin ohjauspalvelun ajaksi. Tämä mahdollistaa niidenkin henkilöiden, jotka hoitavat lapsiaan täyspäiväisesti, osallistumaan palveluun.
Utveckling av den digitala förmågan (Digital förmåga 2)
01.12.2024
Samarbetsparter
Koordineras av Esbo stad/Omnia , svenskspråkig koordinering av Yrkesakademin. 99 arrangörer av yrkesutbildning deltar
Projekttid
1.12.2024-31.5.2027
Projektfinansiering
Projektet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och innehåll:
Övergripande mål: Stöda den långsiktiga utvecklingen av den digitala förmågan inom yrkesutbildningsanordnarna och vidareutveckla det omfattande nationella nätverkssamarbetet.
Verksamhetsmässiga mål:
Yrkesutbildningens digivision och nätverkssamarbete
Utveckling av kunnande
Utveckling av verksamhetsmodeller
Utveckling av datasystem
Vad åstadkommer projektet:
Målet är att vidareutveckla och implementera resultaten från tidigare digitaliseringsprojekt inom yrkesutbildningen till hela yrkesutbildningsfältet. Nya digitaliseringsförmågor utvecklas baserat på nya identifierade behov.
Koordineras i Axxell av Evalotte Spring-Lindström, tfn 044 739 7375 och Peter Hartman, tfn 044 739 7690, fornamn.efternamn@axxell.fi
Utveckling av undervisning i och på främmande språk och utveckling av utbud och kvalitet på inhemsk språkundervisning inom yrkesutbildningen (FRIS 2)
01.12.2024
Samarbetsparter
Koordineras Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä (KEUDA), svenskspråkig koordinering av Yrkesakademin. 71 arrangörer av yrkesutbildning deltar
Projekttid
1.12.2024-31.5.2027
Projektfinansiering
Projektet finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet
Mål och innehåll:
Projektet arbetar inom fem arbetspaket:
Utbildningsutbudet på främmande språk och gemensamma examensdelar på engelska
Språkmedveten undervisning och handledning på lätt språk och utveckling av material i anslutning till det
Kunnande i språk och mångkulturalism hos arbetsplatshandledare och intressegrupper
Strategisk utveckling av en språkmedveten och mångkulturell verksamhet
En helhetsmässig utveckling av tjänster för studerande – nätverk, samarbete med arbetslivet och samhällelig inverkan
Vad åstadkommer projektet:
Målet för FRIS 2 är utveckling av språkmedveten utbildning i och handledning på främmande språk samt förbättring av möjligheterna att studera S2-språk.
KEYS! From Migrant Education to VET – Developing Key Competences
01.01.2022
Tavoite
Hankkeessa keskitytään maahanmuuttajataustaisiin oppijoihin ja avaintaitojen kehittämiseen kotoutumiskoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa. Tavoitteena on helpottaa nivelvaiheen siirtymiä, kehittää oppijoiden avaintaitoja sekä opettajien pedagogista osaamista. Hankkeessa luodaan 1) kotoutumiskoulutuksen opettajille ja ammatillisen koulutuksen opettajille verkkopohjainen työkalupakki opetuksen tueksi, 2) maahanmuuttajataustaisille kotoutumiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille oppimisportfolio sekä virtuaalinen tuki ja 3) eri toimijoille tarkoitettu manuaali hyvistä käytänteistä ja hankkeen tuloksista. Axxell koordinoi hanketta, ja mukana on 10 hankekumppania Espanjasta, Hollannista, Norjasta, Portugalista, Sloveniasta, Kreikasta, Kyprokselta ja Saksasta.
Projektiaika
1.1.2022 - 1.8.2024
Rahoitus
Erasmus+ KA2
Artesaanin matkassa
28.06.2023
Hankeaika
28.6.2023 - 31.3.2025
Rahoittaja
JOTPA (Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus, OPH)
Artesaaniruoka ja -käsityöt ovat maailmanlaajuisesti nosteessa ja niille odotetaan kasvua sekä kansainvälisesti että kansallisesti
Me Axxell MKKssa etsimme artesaaneja ja järjestämme lyhytkoulutuksia. Pääkohderyhmämme on maahanmuuttajataustaiset jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan tai liiketoimintaansa. Opetamme ja ohjaamme selkosuomeksi. Panostamme verkostoitumiseen ja siihen, että suomalainen liike-elämän tulee tutummaksi.
Oletko sinä artesaani?
Artesaani suunnittelee ja valmistaa käsityönä yksilöllisiä tuotteita. Artesaani on luova ja taiteellinen. Hän voi työskennellä käsityön, tuotannon ja palvelun ammateissa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina. Osaatko leipoa, tehdä käsitöitä, valokuvata, piirtää tai onko sinulla hyvät digitaidot? Oletko graafinen suunnittelija, korutaiteilija tai puuseppä? Artesaaniosaaminen voi olla taitoa, jonka olet hankkinut aivan itse vaikkapa harrastuksen myötä.
Haluamme, että huomaat mahdollisuuksia – vahvistat omaa osaamistasi. Yrittäjä voi laajentaa yrityksen liiketoimintaa artesaaniosaajan taidoilla.
Työntekijä – työtä etsivä
Onko sinulla artesaani-osaamista?
Osaatko kertoa artesaani-taidoistasi työnantajalle?
Voisitko olla artesaani-yrittäjä?
Osaatko tuotteistaa osaamisesi?
Yrittäjä – esihenkilö
Artesaani voi tuoda liiketoimintaan uusia mahdollisuuksia.
Artesaanin matkassa hankkeen toteuttajat ja tavoitteet
Hankkeessa koulutuspalveluja tarjoavat: hankkeen päätoimija Rovaniemen koulutuskuntayhtymä Redu ja Axxell MKK, Axxell Turku, Turun amk sekä Lapin amk.
Hankkeessa luodaan osaamispalvelukokonaisuus, joka parantaa osallistujien työmarkkina-asemaa. Osallistujien artesaaniosaamisesta tehdään näkyvää sekä osaamista kehitetään ja kohdennetaan matkailu- ja palvelualan soveltuviin tehtäviin. Keskeisinä toimintamuotoina ovat osaamisen tunnistaminen ja osaamisen täydentäminen.
Axxell MKKn pääasiallinen kohderyhmä on monikulttuuriset, työuraansa etsivät, osaamistaan laajentavat artesaaniosaajat ja yrittäjät.
Axxell MKK tavoittelee kohderyhmää tekemällä henkilökohtaista yhteistyötä maahanmuuttaja-, yrittäjä- ja järjestöverkoston kanssa.
Mukana olevat oppilaitokset tarjoavat osaamistarpeeseen sopivaa koulutusta. Koulutukset ovat lyhytkestoisia täsmäkoulutuksia, jota voi suorittaa myös töiden ohella! Kurkkaa koulutustarjottimen tämän hetkinen sisältö ja ilmoittaudu mukaan! Koulutuksiin osallistuminen on täysin maksutonta.
Arvot edellä kohti avaintaitoja
01.05.2020
Avustuksen saaja
Axxell
Projektiaika
1.5.2020 - 31.7.2023
Projektirahoitus
Opetus- ja Kulttuuriministeriön rahoittama hanke.
Projektin tavoite
Hankkeen tavoitteena on - Tehostaa työvoiman ulkopuolella olevien ja työttömien maahanmuuttajien asiakashankintaa - Motivoida kohderyhmä jatkuvaan oppimiseen osaamisen tunnistamisen keinoin - Saada kohderyhmän osallistuja houkuteltua vapaaehtoiseen maksuttomaan avaintaitokartoitukseen - Luoda ammatilliseen kontekstiin sidottuja avaintaitokartoituksen tehtäviä Ranskan mallin mukaisesti - Pilotoida ja kehittää avaintaitokartoituksia koko hankkeen ajan niin, että niistä muodostuu lopulta yhteismitallinen avaintaitoja mittaava menetelmä - Tunnistaa osallistujan avaintaito-osaaminen ammatilliseen kontekstiin sidotun avaintaitokartoituksen perusteella (Ranskan malli). - Luoda motivoiva osaamiskeskustelumalli pedagogisine piilo-opetussuunnitelmineen (Ranskan malli) - Luoda jatko-ohjausmalli, joka perustuu avaintaitokartoitustuloksiin ja tarjolla oleviin koulutusmahdollisuuksiin.
Haluatko tietää enemmän?
Yhteyshenkilönä toimii Tanja Sandberg, puh 044 739 7839, sähköposti: etunimi.sukunimi@axxell.fi.
Axxell i rörelse
01.08.2019
Mottagare av bidrag
?version=1.0&t=1713441297608&imagePreview=1
Axxell
Projekttid
1.8.2019 - 30.6.2023
Projektfinansiering
Projektet finansieras av Regionförvaltningsverket.
Bidragets användningsändamål
Rörelse i skolvardagen, fysisk aktivitet, gymnastik och ergonomi har haft en underordnad betydelse i yrkesutbildningen. Det vill Axxell ändra på, den verksamheten vill Axxell nu ge utrymme för i vardagen. Axxell har anställt en projektansvarig vars uppdrag är att konkret jobba med upprätthållande av arbetsförmågan och välbefinnandet. Man vill skapa ett arbetsklimat där fysisk aktivitet är naturlig och välkommen och där såväl personal som studerande förstår sambandet mellan fysisk aktivitet, välbefinnande och inlärning. Axxell vill skaffa rekvisita som gör det effektivt och roligt. Axxell vill hitta modeller där såväl professionella krav (branschens krav) på motion och rörelse som ett holistiskt krav utgående från hela individens välbefinnande tillmötesgås. Man vill ge studerande, speciellt de som flyttar till ny studieort, möjligheter att prova på olika motionsformer och att bli bekanta med det lokala utbudet och hitta det som passar just hen.
Mål
1) att alla studerande, såväl ungdomar som vuxna, i sin personliga utvecklingsplan för kunnande (PUK) har ett mål för sin fysiska aktivitet och en plan för hur det skall uppnås 2) att få till stånd en attitydförändring så att alla i personalen förstår vikten av fysisk aktivitet och uppmuntrar till det 3) att skapa modeller för hur fysisk aktivitet kan höjas inom Axxell
Är du intresserad av att vera mera?
Kontakta Hanna Andersson, tfn 044 739 7361, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Connecting Europe through Blended Mobilities under the Erasmus+ programme – CONNECTING EUROPE!
01.01.2022
CONNECTING EUROPE! är ett Erasmus+ KA2 projekt som finansieras via UBS av Europeiska Komissionen. Projektet koordineras och leds av Tanja Halttunen, Axxell CA
?version=1.0&t=1713441297951&imagePreview=1
Projektpartners
- Kainuun Ammattiopisto (KAO), Finland
- C.M. SKOULIDI & SIA E.E.(p-Consulting), Greece
- Dialogue and Diversity, Portugal
- Calasanz Santurtzi; Baskien/Spanien
- Education and Mobility; Baskien/Spanien
- Easy Job Bridge, Malta
- Uniser, Italien
- Scuola Centrale Formazione Asociazione (SCF), Italien
- Galway and Roscommon Education & Training Board (GTI), Irland
Projekttid
1.1.2022 – 1.8.2024
Projektfinansiering
Erasmus+ KA2
Projektets mål
Projektets mål är bl.a. att skapa ett virtuellt handledningssystem som gör det möjligt att studerandes Erasmus+ mobiliteter fyller kvalitetskriterierna för Erasmus+ KA1 utbyten. Vi vill modernisera sättet att förverkliga KA1 utbyten genom att allt mer involvera de mottagande parterna och därvid minska andrahandsinformation. För att kunna lyfta fram det kunnande som studerande får inom ramen av Erasmus+ utbyten kommer vi att tillsammans skapa ett nätbaserat utvärderingssystem som stöder lärare och studerande i att identifiera formell och non formell kunskap. Inom ramen av projektet kommer vi att dela med oss av god praxis vad gäller förverkligande av Erasmus+ utbyten samtidigt som vi kommer att lyfta upp och bearbeta de utmaningar internationella kontaktpersoner möter när de ska skicka iväg eller ta emot Erasmus+ KA1 studerande. Inom ramen av projektet kommer vi att skapa rekommendationer, riktlinjer och kunskapsmatriser kopplade till Erasmus+ mobiliteter. Detta för att höja och säkerställa kvaliteten på utbyten i framtiden. Vi kommer att bilda ett Erasmus+ konsortium som kommer att fortsätta sitt samarbete efter projektet och säkerställa ett inkluderande, kvalitativt och fungerande stödsystem åt studerande som deltar i KA1 utbyten. Inom ramen för projektet kommer vi att producera 2 projektresultat (PR) som förutom projektets samarbetspartners, även gagnar andra organisationer/skolor etc som arbetar med Erasmus+ KA1 utbyten inom yrkesutbildning. Dessa resultat är:
- PR1 – A virtual preparations course that prepares VET students within the hospitality, technical and healthcare sector for their Erasmus+ KA1 mobility and gives them the skills needed to work in a multicultural environment
- PR 2 – Online tools/methodologies that enable VET providers to identify, evaluate, recognize and validate formal and non-formal skills that helps VET students succeed in the world of work
Eftersom projektet handlar om Erasmus+ utbyten kommer projektresultaten enbart att finnas på engelska. Projektets hemsida publiceras inom april månad.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi
De ungas välmående
01.05.2022
Huvudgenomförare
?version=1.0&t=1713441297764&imagePreview=1
Finlands svenska Marthaförbund
Samarbetspartners
Axxell och UngMartha
Projekttid
1.5.2022 – 31.5.2023
Projektfinansiering
Projektet finansieras till en stor del av stiftelsen för Brita Maria Renlunds minne.
Projektets mål
Syftet med pilotprojektet “Ungas välmående” är att erbjuda träffar till unga där deltagarna får ta del av vardagskunskap inom hushåll, ekologi och ekonomi. Genom att stöda de unga och hjälpa dem att strukturera upp en välfungerande vardag lägger vi en viktig grundsten för deras allmänna välmående. Projektet i ett nötskal
Många unga har tuffa år bakom sig med pandemi, klimatångest och oroligt läge i Europa. Marthaförbundet vill genom pilotprojektet stöda unga och hjälpa dem att strukturera upp en välfungerande vardag. Vi tror starkt på att mår vi bra i vår vardag, så lägger vi en viktig grund för vårt allmänna välmående. Syftet med projektet är att erbjuda träffar till unga där deltagarna får ta del av vardagskunskap inom hushåll, ekologi och ekonomi. I praktiken kan träffarna och helheterna handla om att hur man bygger upp en fungerande privatekonomi, hur planerar man en näringsrik veckomeny, hur städar man kemikaliefritt och mycket mera. Vardagskunskap är nyckelordet, men tillfällena byggs upp enligt enheternas och ungdomarnas intressen önskningar och behov. Vi jobbar helt enkelt kring teman som både intresserar och gynnar deras vardag idag och i framtiden.
Pilotprojektet kommer i huvudsak att utföras för svenskspråkiga studerande vid alla enheter på Axxell. Fokuset ligger på orterna Åbo, Pargas, Kimito och Karis.
Vi tror att dagens unga mår bättre i sin vardag om de har en välfungerande struktur och kunskap kring grundläggande saker - och vi ser fram emot att få vara med på ett hörn.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Marthaförbundet: Katharina Jägerskiöld, katharina.jagerskiold@martha.fi, +358 44 491 9304
Delaktig och välmående tillsammans
01.01.2023
Delaktig och välmående tillsammans
Koordinator
Axxell
Samarbetsparter
Prakticum, Optima, Yrkesakademin i Österbotten och Folkhälsan
Projekttid
1.1.2023 - 30.4.2025
Projektfinansiering
Projektet finansieras till 75 % av Utbildningsstyrelsen och 25 % av Axxell
Projektets mål
Projektet har fyra delmål
Stärkandet av de studerandes verksamhet för deltagande och påverkan
Stödjandet av välbefinnandet i läroanstaltsgemenskapen för att främja likabehandling och jämlikhet
Stärkandet av de studerandes färdigheter att hantera vardagen
Utveckling av ledningen av välbefinnandet
Verksamhet
I projektet jobbar vi för en socialt hållbar yrkesutbildning med fokus på studerandes välmående och delaktighet. Därför kommer parterna i projektet tillsammans satsa på verksamhet i studerandekårerna. Vi kommer också att sprida information och ordna verksamhet för att visa vad kommunen och tredjesektorn erbjuder för stöd lokalt. Vi försöker höja studerandes välmående och samhörighet genom aktiverande gemenskap. Med projektet vill vi skapa en tryggare och mera trivsam läromiljö för alla.
Är du intresserad av att vera mera?
Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Axxell: Fanni Sundell, tfn 044 739 7364, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Digiosaava - Digikunnig
01.10.2022
Samarbetsparter
Koordineras av Työtehoseura, svensk koordinering YA. 77 arrangörer av yrkesutbildning deltar.
?version=1.0&t=171343632354Projekttid
1.10.2022 - 31.12.2023
Projektfinansiering
Undervisnings- och kulturministeriet.
Mål och innehåll
Projektet Digikunnig, Utveckling av digitalt kunnande och ledning (digiosaava.fi), är en utvecklingshelhet vars syfte är att öka kunnandet inom digitaliseringen hos anordnare av yrkesutbildning.
I projektet görs en utvecklingshelhet för digitalt kunnande och ledning, innehållande en stig för utveckling av kunnande bland yrkesutbildningsanordnare. Vidare planeras en utbildningshelhet som genomförs under projekttiden, som pågår fram till 31.12.2023.
Koordinator inom Axxell: Peter Hartman, tfn 044 739 7690, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Dropping the baggage - Investing in the future (S.C.R.E.A.M!)
01.12.2022
Huvudgenomförare
?version=1.0&t=1713441297951&imagePreview=1
Het Idee (Nederländerna)
Samarbetsparter
Axxell Bridgwater and Taunton College (UK) Broadshoulders (UK) Stiker Global Services (Spanien) Dialogue Diversity Unipessoal L da (Portugal) C.M. Skoulidi & SIA E.E. (Grekland) Stichting Landstede (Nederländerna)
Projekttid
1.12.2020 - 30.11.2023
Projektfinansiering
Erasmus+ KA2
Projektets mål
Projektets målsättningar är att identifiera och förstå (inlärnings) beteendet hos studeranden som riskerar att avbryta eller har tidigare avbrutit sina studier inom yrkesutbildningen samt att få kunskap i hur stöda och uppmärksamma studeranden som bär på negativt bagage, så att de kan ändra det negativa till något positivt. Målsättningen är även att lära sig se, upptäcka och uppmuntra dolda talanger och stöda studeranden i att vidareutveckla dessa talanger samtidigt som man lär sig identifiera och belöna positivt beteende på ett sätt som motiverar studeranden att fortsätta implementera detta önskade beteende. Inom ramen av projektet kommer vi att utveckla metoder som stöder undervisningspersonal i att uppmuntra studeranden genom att använda grupptryck på ett positivt sätt och hur bäst implementera samarbetsinlärning. Målsättningen är även att få en inblick i och öka undervisningspersonalens kompetenser i hur öka studerandens medvetenhet om att det är de som har det slutliga ansvaret för sin inlärning och sin framtid. Fokus kommer även att vara på att bli medveten om hur undervisningspersonal kan skapa en miljö där studeranden känner sig så pass trygg att hen vågar göra misstag och lära sig från sina misstag samtidigt som studeranden kommer att utveckla sin förmåga att verbal lyfta fram hinder de möter under sin studietid så att lärare mm kan lägga in stödinsatser så fort som möjligt och därmed stöda studeranden i att studera till en examen.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044-739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Framåt med SSS
01.01.2020
Framåt med SSS (studier som stöder studiefärdigheten)
Samarbetsparter
Åbo stad (koordinator av projektet), YA, Prakticum.
Projekttid
t.o.m. 31.12.2023
Projektfinansiering
Undervisnings- och kulturministeriet.
Mål och innehåll
Att skapa former och mål för hur man kan verkställa studier som stöder färdigheten.
Är du intresserad av att vera mera?
Koordinator inom Axxell: Lena Johansson, tfn 044 739 7345, fornamn.efternamn@axxell.fi.
iMECH! Innovating MECHanics and mechatronics methodologies for an inclusive VET
22.02.2022
iMECH! är ett Erasmus+ KA2 projekt som finansieras via UBS av Europeiska Komissionen. Projektet koordineras och leds av Salesani Lombardia per la formazioni, Italien.
?version=1.0&t=1713441297951&imagePreview=1
Projektpartners
- Axxell, Finland
- Uniser, Italien
- Colegio Loyola, Spanien
- Fundacion Instituto Professional DUOC, Chile
- Georg-Schlesinger Schule, Tyskland
- Camous des metiers et des qualifications microtechniques et systems intelligents, Frankrike
Projekttid
28.2.2022 – 1.9.2024
Projektfinansiering
Erasmus+ KA2
Projektets mål
Projektets mål är att höja kvaliteten i yrkesutbildningen inom den tekniska branschen så att studerande slutför sina studier och har de kompetenser de behöver för att klara sig i 4.0 industrin; uppdatera (teknik)lärarnas kompetenser så att de motsvarar arbetslivets behov och önskemål och ge dem verktyg och arbetsmetoder som hjälper dem stöda studerande med särskilda behov att slutföra sina studier och få det kunnande de behöver för att klara sig i arbetslivet. Inom ramen för projektet kommer vi att dela med oss av goda exempel gällande moderna och inkluderande undervisningsmetoder. Vi vill bygga upp en strategi som stöder inkludering av studerande med färre möjligheter i teknikbranschen samtidigt som vi vill koppla in internationaliserings- möjligheter (på hemmaplan) till teknikutbildning. Inom ramen för projektet kommer vi att producera 3 projektresultat (PR) som, förutom projektets samarbetspartners, även stöder andra organisationer/skolor etc. som arbetar inom yrkesutbildning med att uppnå projektets mål. Dessa resultat är:
- PR 1 – collection of good practices
- PR 2 – training modules
- PR 3 – E-Learning on internationalization
Projektets hemsida publiceras hösten 2022.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi
Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet (Strapets)
01.01.2023
Ledning av strategisk och pedagogisk verksamhet (Strapets)
Samarbetsparter
?version=1.0&t=1713435935124
Koordineras av Åbo stad, svensk koordinering av YA.. 81 arrangörer av yrkesutbildning deltar
Projekttid
(2023) - 2024
Projektfinansiering
Undervisnings- och kulturministeriet.
Mål och innehåll
Projektet administreras inom ramen för fyra utvecklingshelheter:
Ledning av pedagogik och kundrelationer
Kompetens för kvalitetsarbete och -ledning
Ledning av kompetens och personal
Framtiden och visionärt ledarskap
Axxell deltar i alla utvecklingshelheter.
Är du intresserad av att vera mera?
Koordinator inom Axxell: Evalotte Spring-Lindström, tfn 044 739 7375, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Lue netistä! Luku- ja digitaitoja aikuisille kielenoppijoille
07.12.2022
Pääkoordinaattori
?version=1.0&t=1713441348328
Axxell on hankkeen vastuuorganisaatio ja ainoa toteuttaja
Projektiaika
7.12.2022 - 31.12.2023
Projektirahoitus
Opetushallituksen rahoittama hanke.
Projektin tavoitteet ja kohderyhmä
Hankkeen tavoite on tuottaa kielenoppimista, monilukutaitoa ja digitaitoja tukevia selkokielisiä verkkotekstimateriaaleja aikuisille suomenoppijoille. Materiaali harjoittaa käyttäjää hyödyntämään verkkotekstejä, jotka sisältävät heille hyödyllistä, tärkeää tai välttämätöntä tietoa. Teemoja ovat mm. henkilötiedot, perhe, koulu ja opiskelu, asuminen, viranomaisasiointi ja terveydenhoito.
Kohderyhmä ovat maahanmuuttajataustaiset henkilöt, joiden tekninen lukutaito ja digitaidot ovat heikot tai jotka ovat tulleet Suomeen luku- ja kirjoitustaidottomina. Materiaali sijoittuu kielitaitotasoille A1.2-A2.2. Hanke tähtää monipuolisen lukutaidon ja perustason digivalmiuksien vahvistamiseen. Nämä auttavat tukea tarvitsevien kielenoppijoiden pääsyä palveluiden ääreen ja aktiivisiksi toimijoiksi yhteiskunnassa, jossa monet viranomaispalvelut sekä muut tietopalvelut siirtyvät verkkoon.
Hankkeessa laaditaan 8-12 valmista lukemisen verkkomateriaalia, oppituntipakettia, joilla aikuisten heikosti lukevien kielenoppijoiden monilukutaitoa sekä digivalmiuksia voidaan harjoittaa autenttisia kielenkäyttötilanteita mallintaen ja kielitietoisesti.
Valmis materiaali julkaistaan Axxellin verkkosivuille ja https://aoe.fi/ -palveluun julkiseen käyttöön.
Haluatko tietää enemmän?
Satu Leisko-Järvinen, puh 044 739 7702, sähköposti: etunimi.sukunimi@axxell.fi.
Kotoutumiskoulutus on ollut muutoksessa viime vuosina sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti. Aikaisemman yhtenäisen koulutusmallin sijaan moduuleja on palasteltu ja kohdennettu eri opiskelijaprofiileille sopiviksi. Kotoutumiskoulutuksen perinteisten sisältöjen rinnalle on tullut mm. perustaitojen, digitaalisten taitojen ja oppimaan oppimisen taitojen opetusta.
Tämän OSAAVA-hankkeen tarkoituksena on vastata kotoutumiskoulutuksen kehittämistarpeisiin ja tutustua muualla kehitettyihin hyviin käytäntöihin erityisesti 2020-luvun näkökulmasta; painopisteitä ovat muuan muassa digitaalisuus, osallisuus, yhteistyö, tehokkuus ja jatkuva oppiminen.
OSAAVA -hankkeen kohteet ovat eurooppalaisia oppilaitoksia ja hanketoimijoita. Liikkuvuudet ovat job shadowing -liikkuvuuksia ja niille osallistuu aina kolme kouluttajaa. Hankkeessa toteutetaan ensin kielitaidon arviointiin, hitaan polun oppimiseen ja uraohjaukseen kohdistuvat liikkuvuudet. Kiinnostuksen kohteena ovat metodien ja didaktiikan lisäksi mallit, jotka hyödyntävät esimerkiksi mobiililaitteita, oppimisalustoja, puheohjausta jne. Tämän jälkeen toteutetaan liikkuvuudet, jotka kohdistuvat peruspolun oppijoihin ja työelämäyhteistyöhön.
Tavoitteena on tutustua käytänteisiin, joiden avulla mm korkeasti koulutettujen peruspolun opiskelijoiden opetusta voitaisiin kehittää ja opetusta eriyttää esim digitaalisin keinoin. Liikkuvuuden tarkoituksena on myös saada tietoa, miten työelämäyhteistyötä on kehitetty toimivaksi limittäin teoriakoulutuksen kanssa. Tässäkin yhtenä tulokulmana on digitaalisuuden hyödyntäminen sekä oppilaitosten ja työpaikkojen välisen yhteistyön kekseliäät ratkaisut.
Hankkeen aikana opitut metodit, työkalut ja käytänteet mukautetaan kotoutumiskoulutuksen prosesseihin sopiviksi yhteistyössä opettajatiimin kanssa ja otetaan käytäntöön kotoutumiskoulutuksen ja muun maahanmuuttajille tarjottavan koulutuksen toteutuksessa. Tarkoituksena on jakaa tietoa hyvistä käytänteistä käyttöönotettavaksi myös muille toimijoille ja kehittää näin kotoutumiskoulutusta laajemminkin.
Axxell, Raseko, VAAIO, SSKKY, Optima, Yrkesakademin i Österbotten, Prakticum, Turun AKK, Hami, Kiipula
Projekttid
13.11.2020 - 30.06.2022
Projektfinansiering
Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen
Projektets mål
Projektets målsättning är delat i tre delområden; Stadieövergångar (handledning & karriärvägledning), vägledning/handledning i tidigt skede (förebyggande åtgärd), och utveckla processer och förfaringssätt för vidarehandledning:
Stadieövergångar (handledning & karriärvägledning): Målsättningen för första delen är att förbättra och utveckla modell för handledning och karriärvägledning för mottagande för grundläggande undervisningen, utveckla digitala lösningar och modeller, säkerställa studerandes delaktighet i studierna direkt i början och utveckla orienteringsperioden och inleda PUK processen redan innan studierna inleds. Dessutom öka kännedom om kontinuerlig antagning och kvalitetssäkra den processen.
Vägledning/handledning i tidigt skede (förebyggande åtgärd): Detta delområde innebär mångprofessionellt samarbete där karriärplanen används som ett verktyg i handledningen och den personliga tillämpningen. Inom projektets ramar utvecklas verksamhetsmodeller som beaktar studerandes delaktighet i studierna, utvecklar PUK processen i en mera handledande riktning, förbättrar lärare och examenshandledares handledningskunnande, samt en modell för identifiering av svårigheter, som kan leda till avbrott redan i studiernas inledning.
Utveckla processer och förfaringssätt för vidarehandledning: Projektets målsättning för tredje delområdet fortsätter utveckla möjligheter för studerande på andra stadiet att pröva på studier vid tredje stadiet och smidiga övergångar; utveckla identifiering och erkännande av kunnande, samt delta i förnyelsearbetet av nationella kriterier för god handledning, förslag på verktyg för att utvärdera läget och hur kriterierna förverkligas i praktiken. Sprida erfarenheter och modeller mellan svenska utbildningsanordnare.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Axxell:
Ida Fredriksson, tfn 044-739 7327, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Utveckling av undervisning i främmande språk och utveckling av utbud och kvalitet på inhemsk språkundervisning inom yrkesutbildningen
01.11.2023
Samarbetsparter
Koordineras av Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, svensk koordinering av YA. 59 arrangörer av yrkesutbildning deltar.
Projekttid
1.11.2023 – 31.12.2024
Projektfinansiering
Undervisnings- och kulturministeriet.
Mål och innehåll
Projektet administreras inom ramen för fem utvecklingshelheter:
Utbud av studier på främmande språk och gemensamma examensdelar på engelska
Studier i främmande språk och kartläggning av språkkunskaper
Metoder för att identifiera kompetens
Modeller och verksamhetsmiljöer för stöd för lärande
Stöd för mångfald i arbetslivet
Axxell deltar i alla utvecklingshelheter.
Är du intresserad av att vera mera?
Koordinator inom Axxell: Evalotte Spring-Lindström, tfn 044 739 7375, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Utveckling av yrkesutbildningsanordnarnas digitala kunnande
01.11.2023
Utveckling av yrkesutbildningsanordnarnas digitala kunnande
Samarbetsparter
Koordineras av Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, svensk koordinering av YA. 88 arrangörer av yrkesutbildning deltar
Projekttid
1.11.2023 – 31.12.2024
Projektfinansiering
Undervisnings- och kulturministeriet.
Mål och innehåll
Projektet administreras inom ramen för fyra utvecklingshelheter:
Digitalt kunnande som en del av verksamheten
Implementering av övergripande arkitektur (KARKKI)
Implementering av lärandeanalytik
Implementering av informationsledning
Implementering och utveckling av digitala kompetenser
Centrala delar för digitalt kunnande
Hantering av material som stöder digitalt kunnande
Framtidssäkring och utveckling i nätverk
Axxell deltar aktivt i utvecklingshelheterna 1, 1.3, 1.4 och 4 samt tar del av producerat material inom ramen för övriga arbetsgrupper.
Är du intresserad av att vera mera?
Koordinator inom Axxell: Evalotte Spring-Lindström, tfn 044 739 7375, fornamn.efternamn@axxell.fi.
Växla upp handledningen
01.01.2021
Huvudgenomförare
Yrkesakademin i Österbotten
Samarbetsparter
Axxell, Optima, Prakticum, Vamia
Projekttid
1.1.2021 - 30.06.2022
Projektfinansiering
Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen
Projektets mål
Projektet har tre centrala målsättningar; att skapa enhetliga tjänster för fortsatt handledning och likvärdiga möjligheter att fortsätta studier, utveckla information och handledning, studerande till studerande eller peer to peer och stöda nationell spridning av informationen. Inom ramen av projektet kommer Axxell att fokusera på att utveckla rutiner och processer som ökar studerandenas förutsättningar på egen hand söka fortsatta studier och utveckla lågtröskelverksamhet, lättillgänglighet och digitala handledningsmetoder. Syftet är även att öka utbudet att valbara kompetenspoäng bland de gemensamma examensdelar som stärker förutsättningarna för vidarestudier och således öppna upp möjligheter och alternativ samt sprida erfarenheter och goda modeller för smidiga övergångar.
Handledningsmodeller kommer att utvecklas och testas med peer to peer verksamhet, såväl intern i organisationen som externt med de andra anordnarna, utveckla handledningen via digitala verktyg så att den är lättillgänglig och erbjuder kontinuerlig och aktiv kontakt till studerande och samarbete med tredje stadiet om gemensamma former/rutiner för mottagandet av studerande från olika utbildningsanordnare på andra stadiet som kommer att studera/studerar i samma lärmiljö.
För att stöda nationell spridning deltar Axxell i de verksamheter som den nationella koordineringen av åtgärdsprogrammet arrangerar samt delar erfarenheter och modeller i nätverket.
Är du intresserad av att veta mera?
Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Axxell: Ida Fredriksson, tfn 044-739 7327, fornamn.efternamn@axxell.fi.