Projekt

Axxell deltar i ett flertal olika projekt, både som koordinator och som deltagande part. Förutom i inhemska projekt deltar Axxell också i internationella projekt. Nedan hittar du en lista på alla pågående projekt, både svenska, finska och internationella projekt. De avslutade projekten hittar du genom att klicka på länken avslutade projekt.

Avslutade projekt

Pågående projekt

AppMentor (2016-1-FI01-KA202-022668)

Axxell utbildning beviljades projektfinansiering via Erasmus+ programmet och projektet börjar den 1.9.2016 och tar slut 31.8.2018. Projektpartners är:

  • Axxell Utbildning AB, Finland
  • Broadsholders, Storbritannien
  • IFSAT, Nederländerna
  • Charlottenlund Videregpende Skole, Norge
  • Nantes Terre Atlantique, Frankrike
  • Verkmentaskolinn a Akureyri, Island
  • Education & Mobility, Spanien

Målsättningarna med AppMentor är:

1) överföra & implementera mobil inlärning till arbetsplatserna.

2) uppmuntra arbetsplatshandledare att använda mobil teknologi (t.ex. appar, social media) som ett komplement och stöd då de handleder studeranden under inlärning i arbetet.

3) fördjupa + stärka samarbetet och informationsspridningen mellan arbetsplatshandledare och handledande lärare genom att skapa virtuella verktyg.  

4) försäkra oss om att alla studeranden, oberoende av var de gör sin inlärning i arbetet period, får konstruktiv och kontinuerlig handledning samt att kvaliteten av handledningen och inlärningen höjs under inlärning i arbetet.

5) introducera verktyg, metoder och material som stöder både arbetsplatshandledaren i sitt arbete som handledare och studeranden i sin inlärningsprocess under inlärning i arbetet

AppMentor projektet kommer att fortsätta arbeta med att utveckla handledningsprocesser under inlärning i arbetet. I detta projekt kommer fokus att ligga på hur implementera mobil teknologi i handledningsprocesser så att man m.h.a. mobil teknologi kan stöda studeranden och arbetsplatshandledaren före, under och efter en IA period. Inom ramen av projektet kommer vi att testa och utvärdera olika former av mobil teknologi, sociala medier och appar för att kunna kartlägga och beskriva vilka som lämpar bäst i handledningen av studeranden samt de kan användas som ett komplement till de IA handledningsmetoder som nu tillämpas.

Varför AppMentor projektet? Idag då allt mer vikt läggs på inlärning i arbetet och yrkesprov är det viktigt att både studeranden och arbetsplatshandledarna får det stöd de behöver. Genom att vi via AppMentor projektet kan börja testa och implementera sociala medier på ett konstruktivt sätt i handledningssituationer kommer vi att i den nära framtiden kunna ge studeranden och arbetsplatshandledare det stöd och den handledning de behöver på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt. En annan orsak till varför ett projekt som AppMentor är aktuellt är att studeranden idag allt mer utnyttjar mobilteknologi för att söka och sprida information, kommunicera och för att dela erfarenheter. Tidigare projekt har visat bevis på att många arbetsplatshandledare är vana med att använda sociala medier och att de är medvetna om att sociala medier stöder informations och kunskapsspridning. Vad arbetsplatshandledarna och studeranden anser sig sakna är träning i och kunskap om hur använda sociala medier som ett komplement för att stöda inlärningen och hur man bäst kan komplettera handledningsprocessen med mobil teknologi. Via AppMentor kommer vi att skapa verktyg och modeller för hur mobil teknologi kan användas i handledningssituationer.

Eftersom vi strävar efter att få arbetsplatshandledare att börja använda sig av mobil teknologi då de handleder studeranden kommer vi att samarbeta med arbetslivet. Vi kommer även att involvera inlärning i arbetet handledare och studeranden i projektet. Från Axxell deltar Tanja Halttunen (projektkoordinator), Johanna Lind (medlem i IA gruppen), Erika Silventoinen (medlem i IA gruppen) och Peter Hartman i projektteamet. Även om AppMentor fokuserar på ungdomsutbildningen är målet att sprida resultaten och modellerna till vuxenutbildningen så att även vuxenutbildningen har nytta av projektet.


LarKraft

Huvudgenomförare

Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Samarbetsparter

Axxell, Optima, Prakticum, Point College

Projekttid

1.8.2014 - 31.12.2016

Projektfinansiering

Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

Kartläggning och utvärdering av användningen av 3D-miljöer och spelbaserat lärande som metod i undervisningen. Upprätthållandet och utvecklandet av nätverket för e-lärande inom svenskspråkig yrkesutbildningen.

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Peter Hartman, tfn 0290 01 7690, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


Yrkeskompetens 2016

Huvudgenomförare

Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Samarbetsparter

Axxell, Folkhälsan utbildning Ab, Optima, Oy Porvoon International College Ab, Inveon och Prakticum

Projekttid

2.6.2015 - 31.12.2016

Projektfinansiering

Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen.

Mål

  • Utveckla den kompetensbaserade yrkesutbildningen, individuella och flexibla studievägar
  • Utveckla utbildningsanordnarens läroplan så att studerandes kompetensbaserade inlärningsprocesser förverkligas mer individuellt och flexibelt än nu
  • Utveckla processer kring erkännande av kunnande

Är du intresserad av att vera mera?

Gitte Holmström, tfn 0290 01 7354, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


Satsa & Matcha - den yrkesinriktade specialundervisningen i fokus

Huvudgenomförare

Axxell

Samarbetsparter

Inveon, Optima, Prakticum, YA!

Projekttid

18.12.2015 - 31.12.2016

Projektfinansiering

Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen.

Mål 1

Att minska avbrotten bland studerande i behov av särskilt stöd med beaktande av behov som gäller specialundervisningen vid övergången till kompetensbasering i olika läromiljöer.

Genom att ta fasta på de olika modeller och resultat som uppnåtts via genomströmningsprojekten och andra projekt kan vi implementera modellerna i organisationerna.

Vi når målen genom:
- att främja och trygga genomförandet av individuella och flexibla studievägar
- att skapa modeller för olika sätt att förverkliga undervisning och handledning i studierna
- att synliggöra inlärningsprocesser och utveckla verksamheten i samarbete med arbetsplatser
- tydligare karriärplanering
- fokus på studerande med särskilda behov vid utveckling av individuella lärstigar och studieplaner

Mål 2

Att stödja studerandes arbetsplatsförlagda studier och att handleda dem in i arbetslivet genom att:

- handledningen utvecklas genom att synliggöra det särskilda behovet både för handledande lärare och arbetsplatshandledare
- modeller för handledning och för kontakter med arbetslivet görs upp och testas
- rutiner skrivs ned
- befintliga dokument för handledning granskas och förnyas
- interna/gemensamma fortbildningar ordnas för handledande lärare

Verksamheten finns ytterligare beskriven i läroanstalternas egna verksamhetsplaner.

Är du intresserad av att vera mera?

Projektkoordinator: Astrid Henriksson, tfn 0290 01 7353, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


SOS-Mobilities (1.10.2013 – 31.12.2015)

SOS-Mobilities är ett Leonardo da Vinci Överförande av Innovationer projekt som finansieras av LLP programmet.

Att minska antalet studeranden som avbryter sin utbildning är ett viktigt bidrag till att bryta den onda cirkeln av fattigdom, social utslagning och fattigdom, och är en av huvudmålsättningarna i Europa 2020-strategin. Den centrala uppgiften och största utmaningen inom yrkesutbildning är att erbjuda utbildning som motsvarar dels arbetsmarknadens behov och de individuella behov behov på lärande som studeranden har. Genom att erbjuda en ny grupp av studerande, d.v.s. studerande med lågt självförtroende och svag självkännedom vilket kan ha lett till en försämrad studiemotivation, möjligheten att delta i internationella mobiliter önskar SOS-Mobilities projektet ge yrkesutbildningen en ny metod att öka dessa studerandes självkänsla, självförtroende samt deras studiemotivation och därmed minska antalet avhopp.

SOS-mobility projektet fokuserar på att överföra befintliga verktyg och bästa praxis i syfte att utveckla nya verktyg och metoder som hjälper och stöder lärare inom yrkesutbildningen att i framtiden bättre kunna inkludera studerande som har särskilda behov p.g.a lågt självförtroende och svag självkännedom i internationella mobiliter. Dessa verktyg saknas för tillfället eller så är de i behov av att revideras.

I projektet deltar:

  • Axxell Utbildning Ab. Finland
  • Katholisches Jugendhaus Berlin (Ludwig Wolker Haus) e.V., Germany
  • CFA La Châtaigneraie, France
  • Verkmenntaskólinn á Akureyri, Iceland
  • Chichester College, Storbritannien

För mera information besök projektets hemsida http://harpajora.wix.com/sos-mobilities eller kontakta Axxell/Internationell verksamhet, international@axxell.fi.


CSE – Completing Secondary Education (1.9.2014 – 31.8.2017)

CSE är ett EU-finansierat (Erasmus+) tre årigt projekt som startade 1.9.2014. Projektets mål/syfte är att dela med sig av framgångsrika idéer och metoder gällande arbetet med studerande som avbryter sina studier (dropouts) samt ta fram lösningar och metoder på hur man på bästa sätt kan handleda studeranden som är i riskzonen. Samarbetspartners i projektet är Charlottenlund (Norge), Verkmenntaskolinn (Island), Tech College Aalborg (Danmark), Richard-Riemerschmid-Berufskolleg (Tyskland) och ROC Norderpoort (Nederländerna). I detta projekt representeras Axxell av Camilla Grundström, Astrid Henriksson och Linda Glasberg-Lindholm.

Deltagarna vid projektets andra möte i Akureyri, Island 14-16.4.2015


Work Qual (1.9.2014-31.8.2016)

Målet med WorkQual är att försöka standardisera processen och dokumenten som används då skolan och ev företagare/myndighet planerarar och följer med en studeande på sin IA plats. Alltså hela förloppet då studerande är ute på IA. Bygga upp en handbok/Guide och ett bra nätverk för utbildning på arbetsplatserna.

Fyra skolor och två konsulenter involverade i projektet:

Island är "huvudorganisatör" VMA, Akureyri Vocational College, Iceland
Charlottenlund Upper Secondary School, Trondheim Norge
Axxxell Utbildning Ab, Finland
Jules Rieffel, Nantes, France, Agricultural college
Broudshoulders, Hereford, England
IFSAT- The international Foundation for Sustainable Agriculture Training, Harderwijk, Nederländerna

Mera information finns på projektets hemsida http://workqual.vma.is


LearnMob

LearnMob-projektet beviljas finansiering via Erasmus+ KA1 programmet för yrkesutbildning. Projektet möjliggör att studerande och personal inom yrkesutbildning kan delta i internationella utbyten med hjälp av LearnMob stipendier under läsåret 2014-2015 samt 2015-2016. Följande länder har man möjlighet att ansöka till; Österrike*, Danmark, Estland*, Frankrike, Island, Nederländerna, Norge, Spanien och Storbritannien. Länder märkta med * gäller enbart social och hälsovård. Personalen har möjlighet att delta i 5 dagars studiebesök eller att arbeta (jobshadowing) 10 dagar inom sin egen bransch. Studeranden har möjlighet att avlägga valfria studier eller inlärning i arbetet genom LearnMob-projektet. För mera information samt få ansökningsblanketter kontakta Linda Glasberg-Lindholm (linda.glasberg-lindholm@axxell.fi) eller Harriet Jönsson (harriet.jonsson@axxell.fi).