&nsbp;

Projekt

Axxell deltar i ett flertal olika projekt, både som koordinator och som deltagande part. Förutom i inhemska projekt deltar Axxell också i internationella projekt. Nedan hittar du en lista på alla pågående projekt, både svenska, finska och internationella projekt. De avslutade projekten hittar du genom att klicka på länken avslutade projekt.

Nationella projekt

Förändringsledning 2020
Kärnprocesser i yrkesutbildningen - KÄPY
mLearning AR – Mobilt lärande, förstärkt kunnande och spelifiering
Må bra tillsammans
Nya vägar till studier och examen
Working Quality - Quality in Work
 

 

Internationella projekt

AppMentor
Bridging L2 with working life
DIDO - Dropping in the drop-outs
LearnMob2
WorkSafe
 

Avslutade projekt

 

Pågående projekt

LearnMob3

Axxell erbjuder studerande möjligheten att ansöka om stipendier inom ramen för LearnMob 3-projektet, som finansieras via Erasmus+ KA1 programmet för yrkesutbildning. Projektet möjliggör att studerande inom yrkesutbildning kan delta i internationella utbyten under läsåret 2018-2019 samt 2019-2020. Man har möjlighet att ansöka  om ett utbyte till följande länder: Danmark, *Estland, Frankrike, Tyskland, Island, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien och *Sverige. Länder märkta med *gäller enbart social och hälsovård. För att få till stånd en rättvis och kvalitativ urvalsprocess så har vi slagit fast deadlines för när ansökan om LearnMob3 utbyten bör vara inlämnad för att den ska behandlas:

  • Deadline 1 är 31.8.2018 för UA-perioder som inleds mellan 1.10.2018 – 31.1.2019
  • Deadline 2 är 21.12.2018 för UA-perioder som inleds mellan 1.2.2019 - 14.6.2019
  • Deadline 3 är 18.4.2019 för UA-perioder som inleds mellan 1.8.2019 – 1.11.2019

Mera information samt ansökningsblanketter fås per e-post: international@axxell.fi

Broschyr


Idékick (Erasmus+)

Idékick är ett av Utbildningsstyrelsen finansierat Erasmus+ KA1 projekt. Projektet påbörjades 1.6.2017 och slutar 31.5.2019. Idekick förverkligas i form av studiebesök för arbetsgrupper bestående av arbetslivets representanter och Axxells personal. Längden på utbytet är totalt fem dagar (mån-fre).

Projektets målsättningar är att:

  • ge personalen ökade färdigheter i att samarbeta i en mångkulturell gemenskap och öka personalens förmåga att handleda studeranden som deltar i internationella utbyten
  • implementera innovativa pedagogiska modeller som höjer kvaliteten av yrkesutbildning
  • öka antalet personer som kan stöda studerande som deltar i internationella utbyten
  • fördjupa och förbättra samarbetet med arbetslivet samt öka arbetslivets beredskap att handleda studeranden som kommer på internationella utbyten

Deadlines för ansökan om utbyten är: 28.9.2018

Ansökningsblanketten samt mera information om utbytena fås via international@axxell.fi


Må bra tillsammans

Huvudgenomförare

Axxell

Samarbetsparter

Inveon, Optima, Prakticum, Vamia, och Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Projekttid

13.12.2017 - 31.12.2019

Projektfinansiering

Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

Målsättningen är att främja kompetensinriktad och kundorienterad verksamhetskultur. Vi utvecklar och tar i bruk verksamhetsmodeller som ökar välbefinnandet hos såväl gruppen som individen med beaktande av behov hos olika målgrupper (inkl. särskilt stöd). Vi samarbetar med arbetslivet och lyfter upp upprätthållande av arbetsförmågan. Vi skapar permanenta funktionella lösningar så att studerande kan känna sig trygga och delaktiga i vardagen under hela sin studietid. För och tillsammans med de studerande utvecklas samhörigheten och därigenom de studerandes välbefinnande genom att målgruppen aktivt deltar då vi planerar och genomför olika former av aktiviteter. Skolstarten är trygg oberoende av tid under året (non-stopantagning).

Via projektet delar vi material och verkar för en aktiv spridning av verksamhetsmodellerna.

Inom Axxell har vi delat in utvecklingsarbetet i tre olika punkter.

1.                         Studerande är delaktiga i sina studier.

2.                         Studerandes välbefinnande och upprätthållande av arbetsförmåga

3.                         Höja undervisningspersonalen handledningskompetens

Material som uppdateras eller produceras inom projektet sätts in på projektsidan: https://padlet.com/astrid_henriksson/Mabra

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Astrid Henriksson, tfn 044 739 7353, fornamn.efternamn@axxell.fi


Working Quality - Quality in Work

Huvudgenomförare

Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Samarbetsparter

Axxell, Vamia, Optima, Folkhälsan Utbildning Ab

Projekttid

13.12.2017 - 31.12.2018

Projektfinansiering

Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

Uppdatering av kvalitetsledningssystemet utifrån målen för reformen gällande processer, processkort (kopplat till processen där risker och möjligheter beaktas) och förfaringssätt inom följande områden:
 

  1. Stärkande av kvalitetskulturen
  2. Kvalitetsledning för utbildning som ordnas på arbetsplatsen
  3. Förberedelse för självvärdering

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Sandra Berglund, tfn 044 739 7348, fornamn.efternamn@axxell.fi


Kärnprocesser i yrkesutbildningen - KÄPY

Huvudgenomförare

Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Samarbetsparter

Axxell, Optima, Inveon, Prakticum

Projekttid

13.12.2017 - 31.12.2019

Projektfinansiering

Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

1. Utveckla kärnprocessen; utbildning, utgående från den personliga tillämpningen

2. Utveckla processen kring särskilt stöd

3. Utveckla en gemensam modell med gemensamt material för införskaffande och bedömning av kunnande då det gäller gemensamma ämnen

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Astrid Henriksson, tfn 044 739 7353, fornamn.efternamn@axxell.fi


Förändringsledning 2020

Huvudgenomförare

Optima

Samarbetsparter

Axxell, Inveon, Prakticum och Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Projekttid

13.12.2017 - 31.12.2019

Projektfinansiering

Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

1. Utveckla ledning vid genomförandet av verksamhetssätt

2. Utveckling av verksamhetskulturen och processer, pedagogisk praxis och kvalitetssäkring

3. Utveckling av personalens delaktighet i processerna 

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Astrid Henriksson, tfn 044 739 7353, fornamn.efternamn@axxell.fi


WorkSafe

Huvudgenomförare

Axxell Utbildning Ab (Finland)

Projektpartners

Charlottenlund Upper Secondary School (Norge)
ROC Noorderpoort (Nederländerna)
CFAI Adamic (Frankrike)
Education and Mobility Orsan Projects Elk. Koop Txikia (Spanien)
IKASLAN GIPUZKOA ASSOCIATION OF VOCATIONAL TRAINING (Spanien)

Projekttid

1.9.2017 - 31.8.2019

Projektfinansiering

Erasmus+ KA2

Projektets mål

  • Samla, jämföra och förtydliga riktlinjer för arbetssäkerhet inom metall och bygg branschen samt lyfta fram skillnader i regler gällande arbetssäkerhet i Finland, Norge, Nederländerna, Frankrike och Spanien
  • Öka arbetssäkerheten under inlärning i arbete (både nationellt och i de länder som deltar i projektet) inom metall och byggbranschen
  • Skapa en ”databas” (toolbox) som innehåller information gällande arbetssäkerhet inom ramen av metall och byggbranschen
  • Skapa en online kurs i hur försäkra arbetssäkerheten under inlärning i arbetet inom ramen av metall och byggbranschen

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


DIDO - Dropping in the drop-outs

Huvudgenomförare

CVO Antwerpen (Belgien)

Projektpartners

Axxell Utbildning Ab (Finland)
Stiching ROC West-Brabant (Nederländerna)
AidLearn (Portugal)
HF & VUC FYN Ringen (Danmark)
Richard-Riemerschmid-Berufskolleg (Tyskland)

Projekttid

1.10.2017 - 30.9.2020

Projektfinansiering

Erasmus+ KA2

Projektets mål

  • Analysera och jämförade vanligaste orsakerna för varför unga vuxna hoppar av studierna
  • Utbyta goda modeller som hindrar att unga vuxna avbryter sina studier samt hur man bäst handleder studeranden som är i risk att avbryta sina studier
  • Utveckla konkreta redskap som möjliggör att man snabbare kan upptäcka och inflika när en ung vuxen är i risk för att avbryta sina studier
  • Skapa en samling av checklistor, att-göra-listor, förslag på handlingar som gör att antalet unga vuxna som avbryter sina studier minskar.
  • Skapa metoder för att stöda samarbetet mellan ett nätverk som består t.ex. av examenshandledare, studiehandledare, lärare mm utgående från ett Europeiskt koncept

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


AppMentor (2016-1-FI01-KA202-022668)

Axxell utbildning beviljades projektfinansiering via Erasmus+ programmet och projektet börjar den 1.9.2016 och tar slut 31.8.2018. Projektpartners är:

  • Axxell Utbildning AB, Finland
  • Broadsholders, Storbritannien
  • IFSAT, Nederländerna
  • Charlottenlund Videregpende Skole, Norge
  • Nantes Terre Atlantique, Frankrike
  • Verkmentaskolinn a Akureyri, Island
  • Education & Mobility, Spanien

Målsättningarna med AppMentor är:

1) överföra & implementera mobil inlärning till arbetsplatserna.

2) uppmuntra arbetsplatshandledare att använda mobil teknologi (t.ex. appar, social media) som ett komplement och stöd då de handleder studeranden under inlärning i arbetet.

3) fördjupa + stärka samarbetet och informationsspridningen mellan arbetsplatshandledare och handledande lärare genom att skapa virtuella verktyg.  

4) försäkra oss om att alla studeranden, oberoende av var de gör sin inlärning i arbetet period, får konstruktiv och kontinuerlig handledning samt att kvaliteten av handledningen och inlärningen höjs under inlärning i arbetet.

5) introducera verktyg, metoder och material som stöder både arbetsplatshandledaren i sitt arbete som handledare och studeranden i sin inlärningsprocess under inlärning i arbetet

AppMentor projektet kommer att fortsätta arbeta med att utveckla handledningsprocesser under inlärning i arbetet. I detta projekt kommer fokus att ligga på hur implementera mobil teknologi i handledningsprocesser så att man m.h.a. mobil teknologi kan stöda studeranden och arbetsplatshandledaren före, under och efter en IA period. Inom ramen av projektet kommer vi att testa och utvärdera olika former av mobil teknologi, sociala medier och appar för att kunna kartlägga och beskriva vilka som lämpar bäst i handledningen av studeranden samt de kan användas som ett komplement till de IA handledningsmetoder som nu tillämpas.

Varför AppMentor projektet? Idag då allt mer vikt läggs på inlärning i arbetet och yrkesprov är det viktigt att både studeranden och arbetsplatshandledarna får det stöd de behöver. Genom att vi via AppMentor projektet kan börja testa och implementera sociala medier på ett konstruktivt sätt i handledningssituationer kommer vi att i den nära framtiden kunna ge studeranden och arbetsplatshandledare det stöd och den handledning de behöver på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt. En annan orsak till varför ett projekt som AppMentor är aktuellt är att studeranden idag allt mer utnyttjar mobilteknologi för att söka och sprida information, kommunicera och för att dela erfarenheter. Tidigare projekt har visat bevis på att många arbetsplatshandledare är vana med att använda sociala medier och att de är medvetna om att sociala medier stöder informations och kunskapsspridning. Vad arbetsplatshandledarna och studeranden anser sig sakna är träning i och kunskap om hur använda sociala medier som ett komplement för att stöda inlärningen och hur man bäst kan komplettera handledningsprocessen med mobil teknologi. Via AppMentor kommer vi att skapa verktyg och modeller för hur mobil teknologi kan användas i handledningssituationer.

Eftersom vi strävar efter att få arbetsplatshandledare att börja använda sig av mobil teknologi då de handleder studeranden kommer vi att samarbeta med arbetslivet. Vi kommer även att involvera inlärning i arbetet handledare och studeranden i projektet. Från Axxell deltar Tanja Halttunen (projektkoordinator), Johanna Lind (medlem i IA gruppen), Erika Silventoinen (medlem i IA gruppen) och Peter Hartman i projektteamet. Även om AppMentor fokuserar på ungdomsutbildningen är målet att sprida resultaten och modellerna till vuxenutbildningen så att även vuxenutbildningen har nytta av projektet.


Bridging L2 with working life

Koordinoija

Axxell (Suomi)

Osallistujat

Ruotsi (SFI Söderort), Norja (OVO SKU), Tanska (VSK), Islanti (Mimir)

Aikataulu

Projekti on kaksivuotinen, alkoi kesällä 2016 ja päättyy kesäkuussa 2018. Alussa tehtiin työnantajien ja opettajien tarvekartoitus ja analysointi (syksy 2016), josta jatkettiin materiaalien kokoamiseen (talvi - kevät 2017), ja edelleen pilotoinnin 1. vaiheeseen (kevät – syksy 2017). Tästä edettiin harjoitusten kokoamiseen ja opetusvideoiden tekemiseen (syksy – talvi 2017). Olemme nyt päässeet pilotoinnin 2. vaiheeseen (talvi – kevät 2018). Projekti päättyy materiaalien julkaisemiseen ja loppuraporttiin (kesä 2018).

Tavoitteet

Projektin tavoitteena on tukea kielen oppimista työpaikoilla. Työnantajien ja opettajien ohjekirjat pitävät sisällään tietoa harjoittelijoiden ohjaamisesta harjoittelujaksoille sekä harjoittelun tavoitteista kielen oppimisen näkökulmasta. Lisäksi projektin tarkoituksena on koota parhaita harjoituksia sekä opetusvideoita tukemaan erilaisia kommunikointitilanteita työpaikoilla.

Lisätiedot

Helen Cohen, tfn 044 739 7872, etunimi.sukunimi@axxell.fi

Tapahtumakalenteri

Kansainvälisiä kokouksia on yhteensä viisi, yksi kussakin osallistujamaassa.

Ensimmäinen kokous pidettiin Oslossa 2016.

 


Nya vägar till studier och examen

Huvudgenomförare

Optima

Samarbetsparter

Axxell, Inveon, Prakticum och Yrkesakademin i Österbotten

Projekttid

4.11.2016 - 15.12.2017

Projektfinansiering

Projektet finansieras av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

  1. Huvudmålet är att på ett övergripande sätt arbeta med processerna för personlig tillämpning för yrkesutbildningens kundgrupper

  2. Förfarandena för identifiering och erkännande av kunnande utvecklas så att kunnande som förvärvats i arbete, fritidsintressen eller på andra sätt synliggörs.

  1. Utveckla flexibla lösningar utgående från examensdelar. Examensdelar är de helheter som byggs upp under kortare tidsperioder och på det sättet uppnår vi följande mål

  • Vi kan ha fortlöpande ansökan
  • Avläggande av examen tidigareläggs
  • Förbättra utbildningens tillgänglighet
  • Genomströmning och minskade avbrott

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Lillemor Norrena, tfn 044 739 7356, fornamn.efternamn@axxell.fi


mLearning AR - Mobilt lärande, förstärkt kunnande och spelifiering

Huvudgenomförare

Yrkesakademin i Österbotten (YA!)

Samarbetsparter

Axxell, Optima, Varia (Vasa Yrkesinstitut)

Projekttid

15.11.2016 - 31.12.2017

Projektfinansiering

Projektet finansierias av Utbildningsstyrelsen.

Projektets mål

mLearning & AR (förstärkt verklighet)

  • förbättra studerandes prestationer och resultat genom användning av mobiler för att studerande ska få lättillgänglig information, handledning och ett ändamålsenligt studiematerial.
  • hitta metoder och modeller för att förstärka verkligheten i studerandes yrkesverksamma omgivning med mobila verktyg (AR)

Learn Trigger

  • spelifiering (utnyttjande av spelmekanismer för lärande) för en snabbare och personligt tillämpad studiegång

eLärande och virtuell verklighet (VR)

  • söka och utvärdera lätthanterliga, förmånliga tjänster och system som ska vara lätta att ta till sig oberoende av tidigare tekniska (programmerings)kunskaper.
  • labbverksamhet och simulation genom VR för att tex kunna träna praktiska moment i en säker och trygg miljö, eller att träna på tex sociala färdigheter

Kontaktuppgifter till projektansvarig inom Axxell

Peter Hartman, tfn 044 739 7690, fornamn.efternamn@axxell.fi