.

Oförglömliga internationella studier i Axxell!

Alla Axxell-studerande som gjort sin inlärning i arbete-period utomlands är överens. Tiden gick för fort! Oberoende om de var 8 eller 12 veckor utomlands så hade de stannat längre om möjlighet funnits.


Att genomföra internationella utbyten vid Axxell är förvånansvärt enkelt idag om man ser på de praktiska och ekonomiska arrangemangen. Via olika utbytesprojekt ansöker man om ett stipendium som täcker kostnaderna för boendeoch resor. Tack vare Axxells internationella samarbete finns det kontaktpersoner runt om i Europa som hjälper till med att hitta ett praktikställe, boende och hjälper också till med annat som man kan behöva. Studerande får all hjälp och handledning både på plats samt på distans från lärarna i Axxell.

– Vi sätter mycket tid på att hitta lämpliga platser för våra studerande. De får ge tre önskemål på länder men man får också hitta sin plats själv. Vi har haft studerande som varit i Tanzania och Argentina på eget initiativ, berättar Karin Wernér som är kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Raseborg och Överby samt lektor i engelska.

(Från vänster) Karin Wernér, kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Raseborg och Överby, studerande Christine Djupsjö, Sofie Kämpe, Robin Eklund och Linda Glasberg-Lindholm, kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Åboland. Foto: Daniela Andersson

Att delta i internationella utbyten är frivilligt.

– Det är en fantastisk chans att komma ut i världen! Det ger input och inspiration samtidigt som det också är ett sätt att karriärplanera, det väger tungt på CV:n och visar att man är modig. Vi hjälper våra studerande att satsa på framtiden, säger Linda Glasberg-Lindholm som är kontaktperson för internationella utbyten för studerande i Åboland samt utbildningsledare för turism.

Studerande gör ett språktest innan de åker och efter att de kommit hem.

–Skillnaden är stor! Samtidigt ser man hur de vuxit till sig och stärkt sitt självförtroende, säger Karin Wernér.

Snorkling och delfiner

Sofie Kämpe från Ekenäs studerar tredje året turism i Åbo och blir utexaminerad i april. Hon var åtta veckor på Fuerteventura ifjol på ett aktivitetsföretag och hjälpte till med alltfrån båt- och snorklingsutfärder och delfinsafari för turister och som så kallad inkastare till företaget.

– I början var jag inte så högljudd då jag skulle ropa in kunderna på gatan men efter några veckor redan så stod man nästan och skrek. Det är något helt annat att sälja i Spanien och sälja hemma, berättar hon med ett skratt.

Kunderna var främst från nordiska länder och Sofies språkkunskaper var till stor nytta.

– Min chef talade bara spanska.Jag kunde nästan ingen spanska alls då jag åkte men klarar mig riktigt bra nu.

Axxell hjälpte till med hela processen och hon bodde i ett hus med flera andra internationella ungdomar.

– Ta chansen att göra allt du kan både på jobb och fritid. Var öppen för allt och testa nya saker. Det är en fantastisk chans, säger Sofie.

Personlig utveckling

Konditor Christine Djupsjöfrån Ingå minns sin vistelse i Chichester i England 2014 med värme.

– Jag jobbade i ett café som serverade English breakfast och lunch. Det var en fantastisk mat- och kulturupplevelse! Innan tvekade jag och var lite orolig hur jag skulle klara mig men jag fick så mycket stöd av lärarna. Då jag äntligen var där ville jag ju inte heller komma hem, så bra trivdes jag, säger Christine med ett skratt.

Hon bodde på ett collegeinternat med många nationaliteter.

– Jag fick vänner från hela världen! Jobbet innebar lämpligt med ansvar och jag blev öppnare som person och min engelska förbättrades otroligt mycket. Målet är att åka tillbaka, jag kände mig så hemma där.

– Det bästa med utbytena är att studerande är tvungna att gå utanför sin bekvämlighetszon och då utvecklas de som mest, säger Karin.

Datanomstuderande Robin Eklund från Ekenäs är som bäst mitt inne i äventyret i Edinburgh i Skottland. Han har fått plats på en organisation som är specialiserad på animationer.

– Edinburgh var mitt enda alternativ och jag är tacksam att Axxell hade samarbetspartners där. Jag har stora förväntningarpå att få lära mig mycket nytt. Drömjobbet är ju att hålla på med det här, säger Robin.

..

Sagt om internationella utbyten

Internationell verksamhet i Axxell

Axxell satsar och är aktiv inom internationell verksamhet främst inom Europa. Axxell har en internationell strategi och en internationell utvecklingsplan som revideras regelbundet och som baserar sig på Axxells Mission, Vision och Värderingar.  Axxells internationella verksamhet baserar sig på följande värderingar: Engagemang, Hållbar utveckling, Jämlikhet, Mångsidighet och Samarbetsvilja.

Axxell deltar i olika internationella projekt, t.ex. mobilitets och utvecklingsprojekt.  Axxell är även medlem i EFVET nätverket (EFVET = European Forum of Technical and Vocational Education and Training). Den internationella verksamheten består av:

  • Personal och studerandeutbyten
  • Internationella projekt
  • Samarbete ned arbetslivet, organisationer och samfund
  • Fortbildningar
  • Temadagar
  • Övrig verksamhet som utvecklingen av den internationella verksamheten ger upphov till

Aktuellt inom internationell verksamhet

Läs mera om aktuella ansökningstider på studerandeportalen

Axxell skickade 48 studerande till Europa på utbildning på arbetsplats under läsåren 2016 – 2017 och 2017 – 2018

Erasmus+ KA1 projektet LearnMob2 möjliggjorde att 48 studerande (både ungdomar och vuxna) från olika branscher kunde delta i utbyten till Danmark, Island, Norge, Spanien, Storbritannien och Tyskland.

Sammanfattning av projektet:
Alla mottagande organisationer var bekanta med Axxell sedan tidigare vilket underlättade samarbetet och kommunikationen. I LearnMob2 deltog ungdoms- och vuxenstuderande vid den grundläggande, yrkes- & specialyrkesutbildningen under läsåren 2016-2017 & 2017-2018. I förverkligandet av utbytena strävade vi i internationella gruppen efter jämlikhet vad gäller internationella utbyten och gav därmed även studerande med färre möjligheter samt vuxenstuderande vid yrkes- &specialyrkesutbildningen möjlighet att delta i utbyten. För att höja jämlikheten uppmuntrades varje enhet/bransch att skicka deltagare på utbyten. Vid valet av stipendiater valdes de som vi ansåg att gagnades mest av utbytet.

Resultat/nytta av utbytena för deltagarna samt för skolan / arbetslivet:

  • Stöd för kunskapsmässig och personlig utveckling och  bättre självkännedom/-förtroende
  • Ökad studiemotivation och tydligare målsättning för studierna och karriären
  • Större förmåga att arbeta i en främmande arbetsmiljö samt att anpassa sig till nya situationer
  • Ökad tolerans och flexibilitet samt bättre initiativtagningsförmåga
  • Ökad internationalisering på hemmaplan
  • Tillgång till allt fler arbetstagare som är flexibla, toleranta, kunniga och öppna för nya utmaningar

Studerandeutbytena fortsätter under läsåren 2018 – 2019 och 2019 – 2020 inom ramen av LearnMob3-projektet.

Läs våra studerandes bloggar från sin inlärning i arbete utomlands:

Rode Ede, merkonomstuderande gjorde sin praktik i Berlin i maj 2018: https://praktikb.wordpress.com/

Merkonomstuderande Mikael Nyberg gjorde sin praktik i Ålborg i Danmark och har skrivit en utförlig rapport från sin tid i Danmark

Merkonomstuderande Marianne Rehn har varit på inlärning i arbete-period i Zaragoza i Spanien, hennes blogg hittar du här https://nouw.com/zaragoza/

Närvårdarstuderande Jessica Bäckroos har gjort sin inlärning i arbete i Oppdal i Norge. Läs om hennes upplevelser i bloggen https://nouw.com/vardagenioppdal/

Närvårdarstuderande Helena Ekroos gör sin inlärning i arbete i Norge, läs mera på hennes blogg http://nouw.com/helluioppdal

Kockstuderande Nathalie Hyytiäinens inlärning i arbete i Bilbao i Spanien kan du läsa mera om här http://livingabroad.blogg.se/

Datanomstuderande Jens Pajunen och Daniel Berghäll har båda gjort sin inlärning i arbete i Fuerteventura i Spanien. Jens blogg kan du läsa här https://jenspajunen.wordpress.com/

Merkonomstuderande Benjamin Fagerlund gör sin inlärning i arbete i Spanien, läs hans blogg här http://www.devote.se/lostinspain

Merkonomstuderande Jonathan Koschinski gör sin inlärning i arbete på Fuerteventura i Spanien, läs hans blogg på nouw.com/jöönensblogg

Merkonomstuderande Robin Sjölund bloggar från sin inlärning i arbete i Holland: http://thenetherlands.devote.se/

Guldsmedsartesan studerande Mathilda Mannström bloggar från sin inlärning i arbete i Hong Kong: https://matildamannstrom.wordpress.com

Kockstuderande Jeanette Söderlund bloggade från Bilbao där hon gjorde sin inlärning i arbete april-maj 2015, http://kockenkockar.blogspot.fi/

Följ med turismstuderande Mona Lagerstedts praktikperiod i Fuerteventura Spanien, http://zunbird.blogspot.fi/

Guldsmedsartesan studerande Johanna Eeva bloggade från sin inlärning i arbete på Island, www.matkallajossainislannissa.blogspot.com

..

Pågående internationella projekt

LearnMob3

Axxell erbjuder studerande möjligheten att ansöka om stipendier inom ramen för LearnMob 3-projektet, som finansieras via Erasmus+ KA1 programmet för yrkesutbildning. Projektet möjliggör att studerande inom yrkesutbildning kan delta i internationella utbyten under läsåret 2018-2019 samt 2019-2020. Man har möjlighet att ansöka  om ett utbyte till följande länder: Danmark, *Estland, Frankrike, Tyskland, Island, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien och *Sverige. Länder märkta med *gäller enbart social och hälsovård. För att få till stånd en rättvis och kvalitativ urvalsprocess så har vi slagit fast deadlines för när ansökan om LearnMob3 utbyten bör vara inlämnad för att den ska behandlas:

  • Deadline 1 är 31.8.2018 för UA-perioder som inleds mellan 1.10.2018 – 31.1.2019
  • Deadline 2 är 21.12.2018 för UA-perioder som inleds mellan 1.2.2019 - 14.6.2019
  • Deadline 3 är 18.4.2019 för UA-perioder som inleds mellan 1.8.2019 – 1.11.2019

Mera information samt ansökningsblanketter fås per e-post: international@axxell.fi

Broschyr


Idékick (Erasmus+)

Idékick är ett av Utbildningsstyrelsen finansierat Erasmus+ KA1 projekt. Projektet påbörjades 1.6.2017 och slutar 31.5.2019. Idekick förverkligas i form av studiebesök för arbetsgrupper bestående av arbetslivets representanter och Axxells personal. Längden på utbytet är totalt fem dagar (mån-fre).

Projektets målsättningar är att:

  • ge personalen ökade färdigheter i att samarbeta i en mångkulturell gemenskap och öka personalens förmåga att handleda studeranden som deltar i internationella utbyten
  • implementera innovativa pedagogiska modeller som höjer kvaliteten av yrkesutbildning
  • öka antalet personer som kan stöda studerande som deltar i internationella utbyten
  • fördjupa och förbättra samarbetet med arbetslivet samt öka arbetslivets beredskap att handleda studeranden som kommer på internationella utbyten

Deadlines för ansökan om utbyten är: 28.9.2018

Ansökningsblanketten samt mera information om utbytena fås via international@axxell.fi


WorkSafe

Huvudgenomförare

Axxell Utbildning Ab (Finland)

Projektpartners

Charlottenlund Upper Secondary School (Norge)
ROC Noorderpoort (Nederländerna)
CFAI Adamic (Frankrike)
Education and Mobility Orsan Projects Elk. Koop Txikia (Spanien)
IKASLAN GIPUZKOA ASSOCIATION OF VOCATIONAL TRAINING (Spanien)

Projekttid

1.9.2017 - 31.8.2019

Projektfinansiering

Erasmus+ KA2

Projektets mål

  • Samla, jämföra och förtydliga riktlinjer för arbetssäkerhet inom metall och bygg branschen samt lyfta fram skillnader i regler gällande arbetssäkerhet i Finland, Norge, Nederländerna, Frankrike och Spanien
  • Öka arbetssäkerheten under inlärning i arbete (både nationellt och i de länder som deltar i projektet) inom metall och byggbranschen
  • Skapa en ”databas” (toolbox) som innehåller information gällande arbetssäkerhet inom ramen av metall och byggbranschen
  • Skapa en online kurs i hur försäkra arbetssäkerheten under inlärning i arbetet inom ramen av metall och byggbranschen

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


DIDO - Dropping in the drop-outs

Huvudgenomförare

CVO Antwerpen (Belgien)

Projektpartners

Axxell Utbildning Ab (Finland)
Stiching ROC West-Brabant (Nederländerna)
AidLearn (Portugal)
HF & VUC FYN Ringen (Danmark)
Richard-Riemerschmid-Berufskolleg (Tyskland)

Projekttid

1.10.2017 - 30.9.2020

Projektfinansiering

Erasmus+ KA2

Projektets mål

  • Analysera och jämförade vanligaste orsakerna för varför unga vuxna hoppar av studierna
  • Utbyta goda modeller som hindrar att unga vuxna avbryter sina studier samt hur man bäst handleder studeranden som är i risk att avbryta sina studier
  • Utveckla konkreta redskap som möjliggör att man snabbare kan upptäcka och inflika när en ung vuxen är i risk för att avbryta sina studier
  • Skapa en samling av checklistor, att-göra-listor, förslag på handlingar som gör att antalet unga vuxna som avbryter sina studier minskar.
  • Skapa metoder för att stöda samarbetet mellan ett nätverk som består t.ex. av examenshandledare, studiehandledare, lärare mm utgående från ett Europeiskt koncept

Är du intresserad av att vera mera?

Kontaktperson inom Axxell: Tanja Halttunen, tfn 044 739 7351, fornamn.efternamn@axxell.fi

 


AppMentor (2016-1-FI01-KA202-022668)

Axxell utbildning beviljades projektfinansiering via Erasmus+ programmet och projektet börjar den 1.9.2016 och tar slut 31.8.2018. Projektpartners är:

  • Axxell Utbildning AB, Finland
  • Broadsholders, Storbritannien
  • IFSAT, Nederländerna
  • Charlottenlund Videregpende Skole, Norge
  • Nantes Terre Atlantique, Frankrike
  • Verkmentaskolinn a Akureyri, Island
  • Education & Mobility, Spanien

Målsättningarna med AppMentor är:

1) överföra & implementera mobil inlärning till arbetsplatserna.

2) uppmuntra arbetsplatshandledare att använda mobil teknologi (t.ex. appar, social media) som ett komplement och stöd då de handleder studeranden under inlärning i arbetet.

3) fördjupa + stärka samarbetet och informationsspridningen mellan arbetsplatshandledare och handledande lärare genom att skapa virtuella verktyg.  

4) försäkra oss om att alla studeranden, oberoende av var de gör sin inlärning i arbetet period, får konstruktiv och kontinuerlig handledning samt att kvaliteten av handledningen och inlärningen höjs under inlärning i arbetet.

5) introducera verktyg, metoder och material som stöder både arbetsplatshandledaren i sitt arbete som handledare och studeranden i sin inlärningsprocess under inlärning i arbetet

AppMentor projektet kommer att fortsätta arbeta med att utveckla handledningsprocesser under inlärning i arbetet. I detta projekt kommer fokus att ligga på hur implementera mobil teknologi i handledningsprocesser så att man m.h.a. mobil teknologi kan stöda studeranden och arbetsplatshandledaren före, under och efter en IA period. Inom ramen av projektet kommer vi att testa och utvärdera olika former av mobil teknologi, sociala medier och appar för att kunna kartlägga och beskriva vilka som lämpar bäst i handledningen av studeranden samt de kan användas som ett komplement till de IA handledningsmetoder som nu tillämpas.

Varför AppMentor projektet? Idag då allt mer vikt läggs på inlärning i arbetet och yrkesprov är det viktigt att både studeranden och arbetsplatshandledarna får det stöd de behöver. Genom att vi via AppMentor projektet kan börja testa och implementera sociala medier på ett konstruktivt sätt i handledningssituationer kommer vi att i den nära framtiden kunna ge studeranden och arbetsplatshandledare det stöd och den handledning de behöver på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt. En annan orsak till varför ett projekt som AppMentor är aktuellt är att studeranden idag allt mer utnyttjar mobilteknologi för att söka och sprida information, kommunicera och för att dela erfarenheter. Tidigare projekt har visat bevis på att många arbetsplatshandledare är vana med att använda sociala medier och att de är medvetna om att sociala medier stöder informations och kunskapsspridning. Vad arbetsplatshandledarna och studeranden anser sig sakna är träning i och kunskap om hur använda sociala medier som ett komplement för att stöda inlärningen och hur man bäst kan komplettera handledningsprocessen med mobil teknologi. Via AppMentor kommer vi att skapa verktyg och modeller för hur mobil teknologi kan användas i handledningssituationer.

Eftersom vi strävar efter att få arbetsplatshandledare att börja använda sig av mobil teknologi då de handleder studeranden kommer vi att samarbeta med arbetslivet. Vi kommer även att involvera inlärning i arbetet handledare och studeranden i projektet. Från Axxell deltar Tanja Halttunen (projektkoordinator), Johanna Lind (medlem i IA gruppen), Erika Silventoinen (medlem i IA gruppen) och Peter Hartman i projektteamet. Även om AppMentor fokuserar på ungdomsutbildningen är målet att sprida resultaten och modellerna till vuxenutbildningen så att även vuxenutbildningen har nytta av projektet.